Carrer Aribau de l’Eixample barceloní. 22h. Un camió de disset metres propulsat per gas natural s’atura a la porta del supermercat Mercadona per descarregar la mercaderia. És el primer de tres camions que abastiran la botiga perquè l’endemà tot el gènere estigui a punt per a la venda sense molestar els clients ni els veïns de la zona. Treballadors de la botiga tallen un dels tres carrils de circulació i comença la descàrrega per una porta lateral. El soroll és mínim, gairebé imperceptible a peu de carrer. Els carretons elevadors que carreguen els palets són especials: les rodes són blanques i de goma per no fer malbé el terra i evitar sorolls, són elèctrics i el seu desplaçament fins a la botiga és lleuger com una ploma. De mitjana, es fan entre 50 i 60 viatges del camió a l’establiment, on esperen més treballadors per distribuir la mercaderia.  

“Optimitzem al màxim la càrrega amb un camió gran, que ens permet portar més mercaderia amb menys viatges. Per tant, el transport es fa en un temps inferior i es consumeix menys combustible, de manera que tot plegat es tradueix en una reducció clara de la contaminació atmosfèrica, i alhora també reduïm els nivells de contaminació acústica a la ciutat”, explica a El Món en Josep Maria Balcells, coordinador de Transports de Mercadona a Catalunya. La logística nocturna té uns costos associats superiors a la logística diürna, però la cadena de supermercats considera que el benefici no comptable és raó suficient per aplicar aquesta metodologia, que va començar a introduir a Barcelona ciutat l’any 2003. “A nivell de costos, tenim l’amortització de la maquinària específica, un consum energètic nocturn afegit i també els treballadors que fan el torn de nit. Però a l’altre cantó de la balança hi ha el benefici no comptable de poder fer la reposició de la mercaderia sense clients comprant al supermercat, i per tant, evitant-los molèsties, i la reducció de la contaminació acústica i atmosfèrica. De fet, el nostre objectiu és que els veïns, si els ho preguntem, no sàpiguen quan s’han produït les descàrregues de mercaderies, relata el responsable de transport de Mercadona.  

886A2121

Els  carretons elevadors de descàrrega  són  elèctrics i amb rodes de goma per evitar sorolls. JORDI BORRÀS

Gairebé disset anys després de començar aquesta experiència a la capital catalana, Mercadona ja fa descàrregues nocturnes en 105 de les seves 256 botigues repartides per tot Catalunya (un 42% dels establiments). A Barcelona ciutat, s’hi han sumat diversos municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i de Tarragona, i si bé en els seus inicis hi havia reticències per part d’alguns ajuntaments, Josep Maria Balcells confirma que “avui en dia ens ho demanen cada vegada més”.

També el transportista percep els beneficis d’aquesta opció. Menys trànsit, menys estrès i més eficiència. Aquesta nit el camió el condueix en José María Aguilera, i no té cap dubte que la descàrrega nocturna és “una vida per al transportista”: “No molestes la gent, t’evites l’angoixa d’entrar a Barcelona a les set del matí amb un trànsit impressionant i a més, fas la teva feina sabent que no pertorbes el descans dels veïns. Compensa moltíssim”, assegura. A més, el transportista aprofita el viatge de tornada per carregar caixes de plàstic plegables, cartró i porexpan,  entre d’altres materials per a reciclar, que retornen al magatzem  logístic que la companyia té a Abrera. Allà, les caixes es netegen i tornen a la botiga. La resta de materials com ara el plàstic o el cartró es reciclen. D’aquesta manera el transport es fa encara més eficient.

886A2178

Mercadona fa descàrregues nocturnes silencioses en 105 de les seves 256 botigues. JORDI BORRÀS 

 

Les xifres avalen l’aposta

Un estudi de l’AECOC, l’Associació d’Empreses de Gran Consum, estima que la reducció dels costos amb la logística nocturna seria del 9,4% per tona transportada, mentre que la reducció en quilòmetres seria de prop del 7%. A més, s’incrementa la velocitat mitjana del transport en un 34% i es redueix la distància recorreguda en prop d’un 30%. Així mateix, destaca la reducció dels gasos contaminants en més del 30% per punt de venda gràcies a la logística nocturna. Finalment, calcula que el desenvolupament de les activitats de logística nocturna suposaria eliminar el 92% del trànsit de vehicles de repartiment en hora punta respecte a la logística convencional.

Nou comentari

Comparteix