Setmana negra a l’aeroport d’El Prat

Els passatgers de Iberia i Ryanair patiran cancel·lacions de vols i retards entre el 25 i el 4 d'agost, i serà el moment de reclamar indemnitzacions

 

Uns 30.000 passatgers de l’aerolínia de baix cost Vueling s’han vist afectats per la cancel·lació i el retard de vols el darrers dies, especialment dilluns 16 de juliol, en què 14.600 passatgers es van quedar penjats i molts d’ells no van ser reubicats en altres vols fins passats uns dies. En total, el 53% de les operacions d’aquesta companyia a El Prat han tingut problemes, que inicialment la companyia considerava “dins de la normalitat”, però que finalment ha reconegut que es deuen a dificultats operatives. I és que la manera d’operar de Vueling fa que els retards siguin molt habituals. Una situació especialment greu si es té en compte que aquesta companyia opera el 60% dels vols a l’aeroport català.

 

Però no només els passatgers de Vueling arribaran a El Prat amb la incertesa de si podran començar les seves vacances o tornar a casa amb normalitat, perquè comença una setmana negra de vagues en aquesta infraestructura que afectaran milers de passatgers. Dimecres i dijous 25 i 26 de juliol els treballadors de cabina de la companyia irlandesa Ryanair faran vaga, i d’entrada s’ha confirmat l’anul·lació del 12% dels vols que tenia previstos. Segons la companyia, la vaga afectarà 200 dels 830 vols diaris que operen a l’Estat espanyol, molts dels quals són a Barcelona, el 27% a Portugal i el 31% a Bèlgica. En el cas de Ryanair, ha ofert a tots els afectats la possibilitat de ressituar-se en un vol alternatiu que operi set dies abans o després del 25 i 26 de juliol. També els ha ofert l’opció de rebre el reemborsament complet dels bitllets.

 

Però també Iberia farà vaga. Seran els dies 27 i 28 de juliol i 3 i 4 d’agost. En aquest cas, els treballadors recriminen a la companyia que no permeti una negociació específica per a l’aeroport d’El Prat i supediti l’acord a tot l’Estat. Ara bé, encara hi ha marge per a la negociació i la vaga podria desconvocar-se in extremis. Així ha passat amb la vaga que també havia convocat la patronal de handling Aseata, que havia cridat a la vaga el personal de terra de tots els aeroports espanyols el proper 31 de juliol. Pel que fa a possibles canvis de bitllets, Iberia encara no ha comunicat als seus passatges quines alternatives els ofereix.

 

Pla general de viatgers caminant per la T1 de l'aeroport del Prat

Pla general de viatgers caminant per la T1 de l’aeroport del Prat | ACN

 

Sigui com sigui, qualsevol passatger afectat té el dret de reclamar una indemnització en funció de les condicions que fixa la normativa europea. Si el vostre vol es retarda, teniu dret a rebre una indemnització d’un màxim de 600 euros. En el cas que el vol s’anul·li i la companyia no avisi, com a mínim, amb 14 dies d’antelació, o hi hagi un retard superior a tres hores, hi ha d’haver una compensació econòmica, exceptuant casos de força major. La compensació econòmica dependrà de la durada del vol i els quilòmetres recorreguts. Són 250 euros per als trajectes de fins a 1.500 quilòmetres en línia recta, 400 euros si la distància és de fins a 3.500, i 600 euros si la distància és superior.

 

I pel que fa al transport, els passatges han de tenir en compte que dimecres 25 de juliol comença una vaga de 48 hores del sector del taxi a Barcelona, en protesta pel recurs de Foment a la normativa de l’AMB que limita les llicències de companyies com Uber i Cabify.

Nou comentari