Recurs contra l’Ajuntament per ampliar llicències de motos compartides sense concurs

Petició de suspendre la resolució perquè "beneficia" a les grans empreses operadores

La companyia Tucycle Bikesharing ha interposat un recurs contenciós-administratiu contra la resolució de l’Ajuntament de Barcelona que augmenta en més de 3.000 el nombre de llicències municipals per a motos elèctriques compartides i demana la seva suspensió. La firma entén que s’ha fet sense presentar un nou concurs ni respectar el nombre fixat de motos per operador.

En el recurs interposat davant el Jutjat Degà del Contenciós Administratiu de Barcelona s’argumenta que “l’Ajuntament sap positivament que determinats operadors incumbents (Ecooltra i altres), que ja venien operant amb més de 3.000 vehicles amb anterioritat al decret de regulació, han vingut mantenint part de la seva flota original a Barcelona, sense retirar bona part dels vehicles que excedien el nombre de llicències atorgades després de les resolucions de 21 de maig i 28 d’agost de 2020″.

I afegeix que “aquest és un fet públic i notori, tal com consta acreditat en els documents aportats al costat d’aquest escrit” i que “l’excés de vehicles d’alguns operadors, derivat de la situació prèvia a la regulació, havia d’haver estat objecte de comís per part de l’Ajuntament o simplement retirats voluntàriament per aquests subjectes llicenciataris”. Denuncia que les empreses que exercien aquesta activitat “de manera irregular” abans del procediment d’adjudicació han seguit utilitzant moltes de les motocicletes que tenien en servei, “en un nombre molt superior al de llicències atorgades”.

Segons informa El Confidencial aquest dimarts, aquesta decisió unilateral del consistori només beneficiaria les empreses que ja estaven operant a la ciutat i que disposaven dels vehicles. Es tracta, diu, dels grans operadors Ecooltra, Acciona, Yego i Movo. Davant d’aquesta situació, l’empresa Tucycle Bikesharing, una petita ‘start up’ adjudicatària del concurs que inicialment va convocar l’Ajuntament, va denunciar aquesta pràctica a Antifrau per “connivència municipal amb la conducta infractora reiterada “d’empreses que prestaven el servei” controlades per grans fons de capital risc, indica El Confidencial.

El recurs sosté que “l’actuació municipal resulta encara més mereixedora de la suspensió suplicada si es té en compte que el vertiginós procediment d’adjudicació barreja de manera sorprenent les llicències de nova creació amb les ja existents i les renunciades pel desistiment d’operadors ja adjudicataris“.

Així mateix, afirma que “sembla evident que l’increment d’un 46% en el nombre de llicències hauria d’haver seguit un procediment autònom respecte al de la seva adjudicació. Tot indica que l’Administració hauria d’haver sotmès la decisió a un procés de consulta amb els operadors existents, amb l’objectiu de conèixer la seva opinió al respecte, opinió certament rellevant, atès que es tractava d’una mesura dirigida a ells precisament i que alterava les condicions del procés de concurs convocat només uns mesos abans”.

La responsabilitat en matèria de mobilitat dins de l’Ajuntament de Barcelona recau en Rosa Alarcón, regidora de Mobilitat, i el gerent de l’àrea, Manuel Valdés. El Confidencial recorda que Valdés té oberta una altra investigació davant d’Antifrau per l’adjudicació d’un contracte. Així mateix, diu que la seva gestió també es veu qüestionada en la demanda presentada, ja que ell mateix ha assegurat a la Comissió de Garantia del Dret d’Accés a la Informació Pública que “actualment ni els mateixos serveis municipals poden tenir de manera fiable l’accés en temps real “al nombre de motos compartides operant a Barcelona, ni tampoc la seva ubicació exacta”, aspecte que assenyala que era clau quan es van concedir i van limitar les llicències de motos compartides, indica el diari.

Nou comentari