L’any 1927, el director de l’editorial Cervantes, Vicent Clavel i Andrés, proposava a la Cambra Oficial del Llibre de Barcelona i al Gremi de Llibreters fer una festa per promoure el llibre a Catalunya. La data triada va ser el 7 d’octubre, però dos anys després, el 1929, els llibreters van proposar el 23 d’abril, diada de Sant Jordi, una jornada primaveral que convidava més a sortir al carrer, i a més, referenciava una diada patriòtica que havia pres força amb el moviment de la Renaixença. I fins avui, ni la Guerra Civil espanyola ni la dictadura –com a festa de llibre- van poder impedir que llibres i roses envaïssin tot el país. Ha estat un virus qui ha posat el cavaller entre l’espasa i la paret.

Però més enllà de llegendes i romanticisme, la cancel·lació de la Diada de Sant Jordi tal i com l’hem entès els catalans les darreres dècades, amb centenars de milers de persones passejant amuntegades, posa a prova la supervivència dels dos principals pilars de la celebració: les llibreries i les floristeries. L’impacte econòmic de Sant Jordi en els números d’aquests dos gremis és notable: En una Diada de Sant Jordi es venen aproximadament 7 milions de roses, una xifra que suposa entre el 5% i el 15% de les vendes anuals d’una floristeria, i pel que fa als llibres, es concentra el 5% de les vendes anuals, amb un volum de facturació al voltant dels 20 milions d’euros.

Però el cavaller no només ha de salvar com pugui aquest dia, sinó que ha de combatre quaranta dies de confinament amb les llibreries tancades, i quaranta dies amb floristeries tancades, que a més de perdre la seva gran jornada, han dit adéu a tota mena d’esdeveniments on els ornaments florals eren part essencial, com casaments, convencions i congressos. Al cavaller se li gira feina, sense saber si comptarà amb l’ajuda pública que reclama el sector, com per exemple, no pagar IVA i altres impostos d’activitat econòmica, agilitzar les ajudes directes a la liquiditat, rebaixes o condonacions de lloguers. I amb algun altre enemic, com plataformes gegants com Amazon o, en el cas de les floristeries, els supermercats i botigues d’alimentació, que poden vendre roses.

Unes roses vermelles, en una parada de la Rambla Nova de Tarragona, el dia de Sant Jordi

Unes roses vermelles, en una parada de la Rambla Nova de Tarragona, el dia de Sant Jordi

 

El 100% de la venda, per al llibreter

Com qualsevol altre negoci que s’ha vist obligat a tancar, les llibreries patiran per poder tornar a obrir. Si bé el gruix de vendes estan repartides entre Sant Jordi, la tardor i Nadal, el mal que ha fet el confinament és difícil de reparar a curt termini, perquè les despeses corrents s’han mantingut i moltes llibreries no tenen un sistema preparat per vendre en línia. Però algunes iniciatives permetran als ciutadans comprar igualment llibres per Sant Jordi i, això sí, els recolliran físicament quan acabi el confinament, com a mesura de respecte als repartidors, molt exposats al virus. Una d’aquestes iniciatives és Llibreries Obertes, un projecte impulsat per la cooperativa SOM i l’agència Mortensen, que compta amb el suport d’Òmnium Cultural. Amb més de 400 llibreries adherides, la campanya “Regala un llibre per Sant Jordi” té l’objectiu ingressar mig milió d’euros per la venda de llibres aquests dies. Es va posar en marxa al principi del confinament i ha venut més d’11.000 volums. La particularitat de la campanya és que els llibreters rebran el 100% de l’import de la venda, amb la idea que la compra avançada d’aquests llibres serveixi per resoldre alguns problemes de liquiditat. També s’ha posat en marxa la plataforma de venda Libelista, que ha fet la campanya #obrimFinestres, amb editorials que han muntat parada pròpia o amb llibreries que venen directament des dels seus webs.

 

Roses a domicili

El Gremi de Floristes de Catalunya ha impulsat la campanya #RosaDeSantJordiaCasa per enviar roses a domicili per la diada. Ofereix un mapa amb la distribució geogràfica de les floristeries que oferiran el servei a arreu de Catalunya. Una iniciativa, però, que no podrà cobrir els 7 milions de roses que es van vendre el 2019 per Sant Jordi. El gremi de floristes calcula que se’n vendran unes 300.000, de les quals, un 15% són de producció local, del Maresme. El president del gremi, Joan Guillén, dóna per fet que no serà rendible, però remarca que aquest no és l’objectiu de la campanya: “Més que mai, la rosa transmetrà emoció i empatia en uns moments difícils per a tothom, una connexió emocional que tots necessitem”.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa