Els municipis catalans deixaran de cobrar prop de 14,4 MEUR anuals d’IBI un cop expirada la concessió l’AP-7, l’AP-2, la C-32 i la C-33 aquest 31 d’agost, d’acord amb les quantitats que Abertis va pagar el 2020. La fi dels peatges implica que desenes de municipis per on transcorren autopistes com l’AP-7 entre la Jonquera i Tarragona i el tram català de l’AP-2 entre el Vendrell i Saragossa deixin de percebre aquest recursos. A banda, alguns ajuntaments també cobraven l’IBI de les àrees de serveis.
A les comarques gironines, la fi de la concessió de l’AP-7 suposarà que els 27 municipis per on passa l’autopista deixin de cobrar 3,75 MEUR en concepte d’IBI. Entre els més afectats, hi ha Sant Julià de Ramis (Gironès), on l’any passat aquests ingressos van ser de 367.650,41 euros. L’IBI que Abertis va pagar l’any passar a l’Ajuntament de Bàscara (Alt Empordà) va ascendir a 268.690,21 euros. I a Sils (Selva), l’Ajuntament perdrà 286.861,74 euros dels 5,6 MEUR que té de pressupost municipal.
Al tram de l’AP-7 que transcorre per comarques com el Vallès, Baix Llobregat i Penedès, Acesa deixarà de pagar uns 2,8 milions d’euros als municipis. Sant Celoni serà un dels més afectats, amb 470.790 euros que ja no percebrà a partir de l’any que ve, juntament amb Fogars de la Selva (301.573), Llinars del Vallès (260.663 euros) o La Roca del Vallès (256.148 euros), on hi ha un dels principals peatges. A més, algunes d’aquestes localitats també rebien un import extra si hi tenien ubicada un àrea de servei, com Llinars el Vallès.
A la C-33, l’ajuntament que deixarà de percebre un import més elevat és el de Montcada, concretament 133.584 euros pels seus cinc quilòmetres de tram per aquesta via, a més de 16.246 euros per l’àrea de servei ubicada en el terme municipal. En total, són sis localitats que sumades deixaran de cobrar 350.439,42 euros a l’any.
Els 27 municipis de les comarques tarragonines per on passen l’AP-2 i l’AP-7 deixaran de percebre 3,14 MEUR corresponents a l’IBI a partir del 2022. En termes absoluts, la ciutat de Tarragona és la que més diners deixarà d’ingressar perquè és la que suma més quilòmetres d’autopista. En concret, percep 533.000 euros anuals, l’equivalent a un 0,3% del pressupost. Al Vendrell li corresponen 306.000 euros, un import que suposa el 0,5% dels ingressos municipals.
L’impacte més gran, però, el patiran municipis petits que compten amb llargs trams llargs d’autopista. És el cas de Vila-rodona (Alt Camp), de 1.300 habitants. L’Ajuntament deixarà de rebre 174.000 euros pels 8,2 quilòmetres de l’AP-2 que creuen el terme, la qual cosa suposa el 9,2% del pressupost anual. De la seva banda, l’Ajuntament de Banyeres del Penedès (Baix Penedès) deixarà de cobrar 235.000 euros per l’AP-7, un 7,5% del pressupost.
El pas per l’autopista per la C-32 genera un impacte de 2,9 MEUR en concepte d’IBI als ajuntaments del Maresme que a partir de l’1 de setembre d’aquest any també deixaran d’ingressar. Entre els més afectats hi ha Mataró (377.000 euros), Arenys de Mar (368.000 euros), Palafolls (277.000 euros), Sant Pol de Mar (276.000 euros) o Calella (224.000 euros). Un altre dels municipis més greument afectats és Palafolls, que amb un pressupost d’uns 10 MEUR deixarà d’ingressar 277.000 euros l’any vinent.
Els setze municipis de Lleida pels quals discorre l’AP-2 deixaran d’ingressar en total 1,3 milions d’euros anuals en concepte d’IBI amb l’aixecament del peatge de l’autopista. Es tracta d’Aitona, Soses, Torres de Segre, Sudanell, Montoliu de Lleida, Lleida, Alfés, Albatàrrec, Artesa de Lleida i Puigverd de Lleida, al Segrià, i Castelldans, Juneda, les Borges Blanques, Vinaixa, l’Albi i Tarrés, a les Garrigues. En el cas de les Borges i Alfés, a més de l’IBI pel pas de l’autopista també s’hi inclou el que reben per les àrees de servei situades en els dos termes municipals.
Les poblacions lleidatanes més afectades seran l’Albi i Castelldans que deixaran de percebre cada any d’IBI per l’AP-2 uns 159.000 i 157.000 euros, quantitats que suposen un 10% i un 15% del seu pressupost municipal, respectivament. Els consistoris lleidatans per on passa l’AP-2 s’estan plantejant de fer un front comú per reclamar a l’Estat algun tipus de compensació per la pèrdua d’aquests ingressos via IBI.