El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Els municipis catalans deixen de cobrar 14,4 milions d’euros anuals amb l’aixecament dels peatges
  • CA

Els municipis catalans deixaran de cobrar prop de 14,4 MEUR anuals d’IBI un cop expirada la concessió l’AP-7, l’AP-2, la C-32 i la C-33 aquest 31 d’agost, d’acord amb les quantitats que Abertis va pagar el 2020. La fi dels peatges implica que desenes de municipis per on transcorren autopistes com l’AP-7 entre la Jonquera i Tarragona i el tram català de l’AP-2 entre el Vendrell i Saragossa deixin de percebre aquest recursos. A banda, alguns ajuntaments també cobraven l’IBI de les àrees de serveis.

A les comarques gironines, la fi de la concessió de l’AP-7 suposarà que els 27 municipis per on passa l’autopista deixin de cobrar 3,75 MEUR en concepte d’IBI. Entre els més afectats, hi ha Sant Julià de Ramis (Gironès), on l’any passat aquests ingressos van ser de 367.650,41 euros. L’IBI que Abertis va pagar l’any passar a l’Ajuntament de Bàscara (Alt Empordà) va ascendir a 268.690,21 euros. I a Sils (Selva), l’Ajuntament perdrà 286.861,74 euros dels 5,6 MEUR que té de pressupost municipal.

Al tram de l’AP-7 que transcorre per comarques com el Vallès, Baix Llobregat i Penedès, Acesa deixarà de pagar uns 2,8 milions d’euros als municipis. Sant Celoni serà un dels més afectats, amb 470.790 euros que ja no percebrà a partir de l’any que ve, juntament amb Fogars de la Selva (301.573), Llinars del Vallès (260.663 euros) o La Roca del Vallès (256.148 euros), on hi ha un dels principals peatges. A més, algunes d’aquestes localitats també rebien un import extra si hi tenien ubicada un àrea de servei, com Llinars el Vallès.

A la C-33, l’ajuntament que deixarà de percebre un import més elevat és el de Montcada, concretament 133.584 euros pels seus cinc quilòmetres de tram per aquesta via, a més de 16.246 euros per l’àrea de servei ubicada en el terme municipal. En total, són sis localitats que sumades deixaran de cobrar 350.439,42 euros a l’any.

Els 27 municipis de les comarques tarragonines per on passen l’AP-2 i l’AP-7 deixaran de percebre 3,14 MEUR corresponents a l’IBI a partir del 2022. En termes absoluts, la ciutat de Tarragona és la que més diners deixarà d’ingressar perquè és la que suma més quilòmetres d’autopista. En concret, percep 533.000 euros anuals, l’equivalent a un 0,3% del pressupost. Al Vendrell li corresponen 306.000 euros, un import que suposa el 0,5% dels ingressos municipals.

L’impacte més gran, però, el patiran municipis petits que compten amb llargs trams llargs d’autopista. És el cas de Vila-rodona (Alt Camp), de 1.300 habitants. L’Ajuntament deixarà de rebre 174.000 euros pels 8,2 quilòmetres de l’AP-2 que creuen el terme, la qual cosa suposa el 9,2% del pressupost anual. De la seva banda, l’Ajuntament de Banyeres del Penedès (Baix Penedès) deixarà de cobrar 235.000 euros per l’AP-7, un 7,5% del pressupost.

El pas per l’autopista per la C-32 genera un impacte de 2,9 MEUR en concepte d’IBI als ajuntaments del Maresme que a partir de l’1 de setembre d’aquest any també deixaran d’ingressar. Entre els més afectats hi ha Mataró (377.000 euros), Arenys de Mar (368.000 euros), Palafolls (277.000 euros), Sant Pol de Mar (276.000 euros) o Calella (224.000 euros). Un altre dels municipis més greument afectats és Palafolls, que amb un pressupost d’uns 10 MEUR deixarà d’ingressar 277.000 euros l’any vinent.

Els setze municipis de Lleida pels quals discorre l’AP-2 deixaran d’ingressar en total 1,3 milions d’euros anuals en concepte d’IBI amb l’aixecament del peatge de l’autopista. Es tracta d’Aitona, Soses, Torres de Segre, Sudanell, Montoliu de Lleida, Lleida, Alfés, Albatàrrec, Artesa de Lleida i Puigverd de Lleida, al Segrià, i Castelldans, Juneda, les Borges Blanques, Vinaixa, l’Albi i Tarrés, a les Garrigues. En el cas de les Borges i Alfés, a més de l’IBI pel pas de l’autopista també s’hi inclou el que reben per les àrees de servei situades en els dos termes municipals.

Les poblacions lleidatanes més afectades seran l’Albi i Castelldans que deixaran de percebre cada any d’IBI per l’AP-2 uns 159.000 i 157.000 euros, quantitats que suposen un 10% i un 15% del seu pressupost municipal, respectivament. Els consistoris lleidatans per on passa l’AP-2 s’estan plantejant de fer un front comú per reclamar a l’Estat algun tipus de compensació per la pèrdua d’aquests ingressos via IBI.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Cal dir-ho a agost 31, 2021 | 21:05
    Cal dir-ho agost 31, 2021 | 21:05
    Sí, sí, però, aquests municipis des de quant cobren L'Ibi complet ? Informeu-vos bé, les autopistes privatitzades algunes ho han estat des de fa 50 anys, i que els municipis cobrin l'Ibi complet en fa 5, d'ençà el 2016. l’Ibi que pagaven les empreses concessionàries als municipis afectats, entre el 1988 i el 2016, era només del 5% de l’import total que els corresponia a causa d’una "bonificació" de l'estat espanyol del 95% que tenien les concessionàries de les autopistes per una llei aprovada e1972 en ple franquisme ( i del 1969 al 1988 ?). A les concessionàries privades d'autopistes els hi hem regalat (directament o indirecta) un munt de diners, no hi ha dret, dels serveis públics no se n'han de lucrar persones ni societats privades.
  2. Icona del comentari de: Mala gent a agost 31, 2021 | 21:10
    Mala gent agost 31, 2021 | 21:10
    Quina barra ! La ministre del ram de Madrid menteix, tot dient que la gratuïtat l'ha aconseguit" el govern espanyol actual (?!), quan la realitat és que... la concessió ha caducat ! No es tracta pas de cap "rescat", com es pot tenir tanta mala bava i tanta barra ?
    • Icona del comentari de: Tu si que tens barra @Mala gent a setembre 01, 2021 | 11:23
      Tu si que tens barra @Mala gent setembre 01, 2021 | 11:23
      Les concessions es podien renovar i no s'ha fet. Per tant, sí que ha estat voluntat de Govern Espanyol eliminar els peatges. Ja veurem si la Gene renova o no les concessions quan li toqui (La concessió de la Generalitat amb Abertis els Túnels que uneixen Sant Cugat amb Barcelona no s'acabarà fins al 2037. També es mantenen les concessions de la C-16, que inclou els túnels de Vallvidrera i l'autopista Terrassa-Manresa, el tram sud de la C-32, on hi ha els túnels de Garraf, i el Túnel del Cadí, encara no han finalitzat i, per tant, encara que es mantindran. l'alliberament d'aquests últims peatges serà entre el 2036 i el 2039).
  3. Icona del comentari de: Georgiana a agost 31, 2021 | 22:04
    Georgiana agost 31, 2021 | 22:04
    Aquest setembre s’inicia el període de pagament de l’impost sobre les emissions de diòxid de carboni (CO2) dels vehicles de tracció mecànica, un tribut propi de la Generalitat, alineat amb la fiscalitat verda i sostenible que es promou des d’Europa per lluitar contra el canvi climàtic. No vols caldo? Doncs 3 tasses.
  4. Icona del comentari de: Lladres d'erc, que els bombin a setembre 01, 2021 | 07:48
    Lladres d'erc, que els bombin setembre 01, 2021 | 07:48
    Ajuntaments de lladres dels catalans, igual que Abertis. Que retornin el queens han robat aquests pobles de maleantes d,ERC.JUNQUERAS
  5. Icona del comentari de: Gonzalo a setembre 01, 2021 | 13:45
    Gonzalo setembre 01, 2021 | 13:45
    La tractorlandia profunda llorando de nuevo. Todo en orden.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa