La Covid-19 desencadena un efecte turista als mercats borsaris

La crisi econòmica i social no es reflecteix als mercats, en màxims històrics. L’eufòria en alguns sectors arrossega inversors novells però també porta incertesa

Tipus baixos, estímuls econòmics mai vistos en quantia, rapidesa i impacte, sectors eufòrics, les borses dels Estats Units i d’Alemanya polvoritzant màxims històrics, el Nikkei japonès supera els 30.000 punts, un nivell que no assolia des de feia 30 anys, i la capitalització de les borses mundials supera ja els 110 bilions de dòlars, gairebé un 130% de l’PIB global. Sens dubte, la Covid-19 no ha infectat els parquets borsaris de forma generalitzada, si bé ha causat estralls en alguns sectors que han patit una afectació molt directa, especialment els serveis relacionats amb el turisme i la mobilitat. Una infecció, però, que els experts preveuen conjuntural i no estructural. El comportament dels mercats permet “visualitzar l’altra cara de la Covid-19, que ha accelerat un munt d’empreses tecnològiques on tothom inverteix, una mica com va passar amb Terra l’any 2001, un efecte crida del qual se’n beneficien també empreses com l’automobilística Tesla -que va dir que vendria cotxes a canvi de la criptomoneda Bitcoin- o Zoom, així com empreses de digitalització i transformació energètica. De fet, l’any 2020 moltes empreses van doblar la seva cotització arran de la Covid-19 i els confinaments, i algunes cotitzades van pujar un 100%”, explica Xavier Brun, professor i director del Màster en Mercats Finances de la UPF-Barcelona School of Management.

No obstant, Brun deixa clar que en aquests moments a la borsa no es donen les condicions perquè es produeixi una bombolla com la que va esclatar l’any 2000 amb el puntcom. Perquè la borsa es trobi en aquesta zona vermella, com detalla el professor de la UPF-BSM, cal que hi hagi una combinació de tres factors. Eufòria, és a dir, que “tothom guanya molts diners de forma ràpida i això convida els turistes inversors, aquells que mai ho han fet, a comprar. També hi ha d’haver preus exigents, i finalment, finançament fàcil que faciliti la inversió, que al mateix temps fa pujar el preu i en conseqüència el quilogram per benefici. Doncs bé, ni hi ha eufòria generalitzada ni els preus estan en màxims històrics. Per contra, els bancs centrals han imprès diners per poder salvar l’economia i l’inversor va buscant rendibilitat allà on pot, de manera que el tercer factor ens indica que podem entrar en una zona vermella”, argumenta aquest expert. Alhora, avisa que els beneficis en els pròxims dos anys no seran molt alts per culpa de la pandèmia i que es detecta una certa eufòria en sectors concrets com alguns nínxols tecnològics, “però són casos puntuals”.

Bitcoins, tecnologia i energia verda, el ganxo per a novells

En canvi, fora del mercat de renda variable (és a dir, dels parquets borsaris com l’Ibex), sí que es produeix el fenomen del turista de la borsa, que desencadena l’eufòria a què es refereix Brun: “Quan algú que no ha invertit mai en borsa i compra per primera vegada un actiu i guanya diners, aquesta persona es converteix en prescriptora d’aquella inversió, alimentada també per notícies que llegim o escoltem que ens confirmen que hem fet una bona inversió. I és així com neix el turista de la borsa i l’eufòria en un sector determinat”. Així descriu un comportament que “ha pres força arran de la pandèmia”, molt clarament representat en el sector dels Bitcoins, empreses relacionades amb l’hidrogen i l’energia verda del futur o tecnològiques com Zoom, a més del fenomen Amazon. Durant la pandèmia, aquest gran basar digital va incrementar el seu valor un 20%, i va ser la porta d’entrada de molts novells en inversions. Però es pot produir una bombolla en aquests àmbits, o és només oportunisme? “Si comences a guanyar diners, el diner fàcil crida la cobdícia, i quan s’apodera de la gent, es produeix eufòria. Ara mateix no estem davant d’una bombolla sinó de simple eufòria, però ja tenim la línia vermella davant. En tot cas, haurem de veure si el temps fa passar aquests submercats de l’enamorament al desencant i els turistes aleshores desapareixeran”, conclou Xavier Brun.

El bitcoin, la porta per a l'entraedae de turistes de la borsa
El bitcoin, la porta per a l’entraedae de turistes de la borsa

Però la Covid-19 també ha portat “una incertesa que cal gestionar”: “Certs sectors han pujar molt de preu perquè han migrat molt el seu negoci. Apple i Amazon s’han disparat perquè han treballat molt des de fa un any, i en canvi, el sector turístic en general ha caigut en picat. La pandèmia té aquest doble efecte”, reflexiona Albert Sagués, consultor financer i professor de la UPF, que també remarca l’emergència del turista de borsa en sectors que “pateixen una sobreestimació i que per tant, són molt volàtils, com Amazon o els Bitcoins”. Aquest expert avisa que “quan es comenci a normalitzar la vida social, Amazon baixarà de preu i no sabem què passarà amb els bitcoins i empreses que ara estan infravalorades començaran a pujar, com les aerolínies. Això és una bombolla? No, però ha generat incertesa i ha fet que certa gent tregui beneficis. El canvi no serà de zero a cent, i sempre que tornem al model econòmic anterior, cada sector tornarà al seu lloc”, diu Sagués. Per tant, afegeix, “podem parlar de bombolla en positiu i en negatiu, amb empreses sobrevalorades i empreses infravalorades”,

L’hidrogen, un altre sector que atrau inversors novells per la seva rendibiilitat i perspectiva de futur

A més, apunta un altre canvi de tendència en inversions: “Ara el futur són les empreses que venen sostenibililitat, i els inversors ja no volen invertir territorialment sinó sectorialment, aprofitant sobretot el diner fàcil que circula perquè els bancs centrals imprimeixen bitllets a dojo, amb injeccions de capital i tipus d’interès a zero. Amb diner fàcil tothom vol invertir”.

Nou comentari