Garzón recorda que les aerolínies han de retornar l’import del bitllet si es demana

El Ministeri de Consum amenaça amb mesures contra les companyies que incompleixin la normativa europea

El Ministeri de Consum ha recordat a les aerolínies que han d’oferir com una de les opcions el retorn de l’import dels bitllets als viatgers que no hagin pogut agafar un vol arran de les restriccions de mobilitat causades per la pandèmia del coronavirus. El ministre Alberto Garzón s’ha adreçat per carta als presidents de les aerolínies per exposar-los la seva obligació a incloure aquesta opció “clara i visible” juntament amb la de bescanviar el bitllet per un val a gastar més endavant. En cas contrari, Consum ha amenaçat en “exercir l’acció de cessació contra les companyies que incompleixin les normes“, segons ha explicat en un comunicat el Ministeri, que també es remet a la legislació europea.

Concretament, la Comissió Europea permet que les aerolínies puguin emetre un val bescanviable per viatjar més endavant com una alternativa al reemborsament però puntualitza que la seva acceptació té un caràcter voluntari per part del viatger, que pot exigir el reemborsament econòmic en un termini de set dies si així ho prefereix.

El Ministeri de Consum ha explicat que ha detectat una “sèrie d’incompliments” per part de les línies aèries en el moment d’oferir l’opció de recuperar els diners i afegeix que en cas que algun passatger ja hagi acceptat el val sense que se li oferís clarament el reintegrament de l’import del bitllet aquest consentiment “es considerarà viciat” perquè el consumidor no va comptar amb tota la informació.

Per la seva banda, l’associació de consumidors Facua s’ha felicitat per la resposta del Ministeri de Consum després d’haver denunciat aquestes pràctiques contra deu aerolínies (Air Europa, Air France, KLM, Iberia, Latam Airlines, Lufthansa, Ryanair, Transavia, United Airlines i Vueling) i demana que se’ls obri expedients sancionadors. Segons l’associació de consumidors, ja s’han produït més de 700.000 reclamacions.

Fa dues setmanes, el president de l’Associació de Línies Aèries (ALA), Javier Gándara, va demanar que es flexibilitzés la devolució dels diners fins als 3 o 6 mesos per no posar en perill la viabilitat de les companyies i que els clients s’acollissin als bons per viatjar més endavant. “Davant d’una situació excepcional i sense precedents com les que estem també s’han de prendre mesures excepcionals i sense precedents”, va argumentar el president de l’ALA.

Nou comentari