L’angoixa de no rebre les factures en plena pujada de la llum

Molts catalans veuen amb preocupació com les factures de la llum no els arriben en un moment en què el preu de l’electricitat s’ha disparat i ocupa un paper més important que mai en l’economia domèstica. Els angoixa haver-les de pagar totes de cop i es queixen que no poden saber com els està afectant la pujada del cost de l’energia. Molts d’ells no saben per què han deixat de rebre els rebuts, i veuen impotents com les companyies no els donen una resposta clara ni arreglen les incidències, que es produeixen des del gener.

És el cas de la Cristina, una usuària d’Endesa que va deixar de rebre les factures des del gener fins al juliol. Al desembre va canviar de tarifa a l’anomenada Happy, i al gener va rebre la factura com de costum. “Després de reclamacions i més reclamacions des de febrer, finalment al juliol vaig rebre totes les factures pendents”, explica aquesta usuària, que assegura estar “indignadíssima” amb la companyia.

Al juliol, després de molts intents per contactar amb l’empresa, va rebre sis factures gairebé consecutives que ascendien a 425 euros. Després, des del juliol, no n’ha rebut més factures, i per això tem que li tornin a arribar els rebuts de cop. Quan es va posar en contacte amb Endesa, explica, l’empresa es va justificar argumentant que una avaria havia afectat “especialment” els contractes de llum. Ella, però, és escèptica, perquè assegura que en la resta de contractes que té amb aquesta companyia –de l’escala, el garatge i un altre habitatge– arriben puntualment.

Imatge dels rebuts que va rebre aquesta usuària després de mesos sense factures / Cedida

“És una avaria que està en procés de resoldre’s per a tots els clients i ja s’estan enviant les factures endarrerides”, diu el missatge que va rebre al juliol, però des de llavors no ha tornat a rebre cap rebut. L’empresa li va oferir al juliol la possibilitat d’acollir-se a un fraccionament o ajornament de les factures “sense cost addicional o penalització”.

“Em van dir que el que havia de fer era retornar les factures al banc i avisar l’entitat que no les tornés a passar”, explica aquesta usuària, a la qui van assegurar que podria fraccionar les factures sense cost. “No les vull retornar, vull que les emetin i me les cobrin mensualment”, reclama la usuària.

L’entrada dels nous peatges, darrere els retards en els rebuts

Fonts d’Endesa asseguren que l’origen d’aquesta avaria que afecta tant clients del mercat regulat com del mercat lliure està en l’entrada en vigor dels nous peatges. Els canvis van obligar a fer “ajustaments als sistemes informàtics” que han provocat el retard en la facturació. “Treballem perquè els clients tinguin el menor perjudici possible”, asseguren les fonts de la companyia, que subratllen que no s’emetrà una única factura amb el consum acumulat sinó “tantes factures com períodes de facturació pendents”.

A banda, reiteren que com que el retard es deu a un problema de la companyia “tan bon punt els clients rebin les factures podran pactar el mètode de pagament“. En aquest sentit, asseguren que si el client prefereix ajornar el pagament o fraccionar-lo es donaran el màxim de facilitats perquè el pagament s’adapti a les necessitats dels consumidors.

La seu d’Endesa / EP

“No sé si he de reduir el consum perquè no tinc informació”

Els motius pels quals els usuaris han deixat de rebre les factures són molt variats, però la majoria responen a l’entrada en vigor dels nous peatges, com assenyala la companyia.

Precisament el canvi de preus és un motiu més per a l’angoixa d’aquests usuaris, que no saben què hauran de pagar per les factures no rebudes. La Pilar Caballé és usuària d’Energia XXI, filial d’Endesa. Denuncia que fa més de sis mesos que no rep factures d’electricitat. “Primer em van dir que era una incidència informàtica i que quan carreguessin el pagament podria fraccionar-lo, però passen els mesos i encara no facturen”, es queixa aquesta usuària, que denuncia que només rep “respostes automàtiques ja preparades”

La companyia elèctrica, en canvi, assegura que els usuaris poden parlar amb la companyia quan ho necessitin a través de diverses vies. “Ho poden fer als telèfons d’atenció al client, als punts de servei, als establiments físics i a les nostres xarxes”, defensen. 

Pel contrari, Caballé assegura que ha enviat queixes al departament d’atenció al client “quasi setmanalment” i reitera que la resposta sempre ha estat “ja preparada i automàtica”. Aquesta usuària assegura estar “bastant emprenyada” i sentir “indefensió” davant la pujada de la factura. “No sé si he de prendre o no mesures per reduir consum, ja que no disposo d’informació”, lamenta Caballé, que ja ha intentat denunciar el cas a l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) i es planteja portar-la al ministeri de Consum. 

“Estic angoixat, em fa por la clatellada”

Eloi Olivella és un altre dels usuaris afectats. El passat mes de juny es va comprar un pis i va voler fer el canvi de nom a la factura de la llum amb la companyia EDP Energia. Després de firmar la compra-venda i fer les lectures dels comptadors, va rebre un correu de confirmació del canvi, però en els quatre mesos posteriors no ha rebut cap factura. Durant aquests mesos la companyia ha canviat de nom a TotalEnergies, segons explica aquest usuari, que va rebre un correu en què li asseguraven que tot continuava igual. “A mitjans de setembre hi vaig trucar, i la noia que em va atendre només em deia que no sabia quan rebria la factura, perquè estan adaptant els sistemes als canvis que hi ha hagut al mercat de la llum i l’IVA”, explica.

També li van dir que en el moment que rebés la factura podria fraccionar el pagament. “Estic angoixat, em fa por la clatellada que m’arribarà de cop i he llegit comentaris d’altra gent que han rebut factures de tants mesos acumulats, que només els deixen pagar fraccionat l’últim mes”, assegura Olivella. Les companyies elèctriques, però, insisteixen que es faran càrrec de l’error i el pagament es podrà adaptar a les necessitats de cada usuari.

Comentaris

    Miquel Octubre 30, 2021 | 12:34
    Encara teniu la llum amb Endesa?, o Naturgy?, dons es hora de anar pensant en fer el canvi a qualsevol altre companyia, si pot ser Catalana millor, les revolucions es comencen fen aquestes coses.
      Pepito Grillo Octubre 30, 2021 | 18:16
      Les revolucions es fan prenent la Bastilla, no fent el "Baizuo".
    Tiempo al tiempo Octubre 30, 2021 | 15:15
    Que no se preocupen porqué pronto ya no recibirán nada porqué no habrá electricidad. Ni gas, ni comida. Tiempo al tiempo.
    No hi ha dret el que fan aquestes subministradores Octubre 30, 2021 | 21:08
    Es que a Endesa no tenen vergonya de fer això i el Govern o Gobierno els hi haurien de imposar multes per aquestes indecències.
    Núria Novembre 01, 2021 | 19:10
    Lo que tenemos de hacer es manifestarnls cada dia , que nos oigan que el pueblo no podemos pagar estas barbaridades, que es medio sueldo, propongo cada dia salir a las 8 de l noche y hacer cacerolada ,picar i hacer ruido i apagar los contadores cada dia a las 8 de l noche , quien se apunta

Nou comentari