Experts europeus suspenen les mesures del Govern en el conflicte de les VTC

La disputa a Catalunya entre el taxi i els vehicles de lloguer amb conductor obre el debat sobre una regulació comuna a la UE
L'expert del think tank CEPS, Zachary Kilhoffer
L'expert del think tank CEPS, Zachary Kilhoffer | ACN

Experts europeus en competència i mobilitat admeten a l’ACN que cal regular els VTC però qüestionen el decret llei del Govern. L’advocat especialitzat en temes de transport Benoit Le Bret defensa que “calen restriccions i llicències de conductor per accedir al mercat VTC” però titlla les mesures proposades a Catalunya de “restrictives i desproporcionades”. A més, considera que arreu d’Europa hi ha “millors solucions” que la sortida que s’ha acordat en els darrers dies amb el taxi. En una línia similar, l’investigador Zachary Kilhoffer, del Center for European Policy Studies (CEPS), creu la inclusió d’un temps obligat de reserva “destrossarà” la indústria dels VTCs.


 

“Si s’aplica la nova regulació no hi ha cap motiu perquè Uber es quedi a Espanya”, rebla.

 

Igual que Kilhoffer, l’advocat tampoc no veu “justificable” que s’obligui a la precontractació de vehicles com Uber o Cabify i carrega contra la prohibició de permetre’n la geolocalització. “Si Europa ha invertit bilions en el programa Galileu, per què s’hauria de prohibir, no només als VTCs, sinó als ciutadans, veure si hi ha cotxes disponibles a través de la geolocalització?”, reflexiona. “No és just ni legal ni està en l’interès del servei públic”, conclou l’advocat.

 

De fet, tant Kilhoffer com Le Bret coincideixen a criticar el decret llei del Govern, no només perquè el consideren massa dur amb els VTCs, sinó també perquè, diuen, perjudica els consumidors. “La manera en què s’ha resolt no és la correcta”, lamenta l’investigador del CEPS, que ha seguit de prop el cas d’Uber i plataformes similars.


 

Amb tot, també entén que hi ha diversos factors a tenir en compte i que “els interessos de la llibertat dels treballadors, la tria pels consumidors i alhora mantenir els drets de tots els treballadors són interessos que competeixen”.

 

Al seu torn, el lobby europeu del taxi, Taxi European Alliance (TEA) reitera a l’ACN la “necessitat de reconèixer i protegir el taxi com un servei públic i crear un camp de joc tant per a taxis com per a vehicles de transport de passatgers”. “Una regulació que permeti als taxis operar com un servei d’interès econòmic general és fonamental”, exigeixen.

 

“No he sentit mai l’argument dels taxis de considerar-los com un servei públic però és interessant, certament el dret a la mobilitat s’emmarca en la legislació europea”, assegura Kilhoffer.


 

Regulació comuna

 

La manca d’una legislació a la UE “específica” aplicable al transport de passatgers amb cotxe permet diferències en les condicions dels taxistes o els VTCs en els estats membre, fet que afavoreix o perjudica els consumidors. Uber i altres grans plataformes, diu Kilhoffer, estan “evitant” alguns costos i ho estan fent de manera “efectiva”. 

 

Pla mitjà de l'advocat Benoît Le Bret
L'advocat Benoît Le Bret | ACN

 

“Si això és massa problemàtic per als treballadors, la societat o la competència, llavors hauria de ser legislat” a nivell comunitari, conclou. “Aquest és un dels grans reptes amb la legislació de la UE, és la qüestió clau, no hi ha dubte”, afirma en declaracions a l'ACN. 

 

A diferència dels Estats Units, d’on prové precisament Uber, a Europa hi ha “més protecció per als treballadors” i això és “una gran diferència”. “Per descomptat hi pot haver legislació a nivell europeu que adreci aquest problema”, conclou Kilhoffer, advertint que els polítics “han de ponderar seriosament les conseqüències d’aquest tipus de regulacions”. 


 

A Brussel·les, explica Le Bret, utilitza tant el taxi com l’Uber -a Bèlgica són legals i tots dos requereixen llicència- i està “content” que existeixin, ja que considera que els dos serveis tenen avantatges. “Tots dos tenen un mercat i per mi, com a usuari, la mobilitat ha millorat gràcies a això”, destaca. 

 

Què diu la Comissió Europea?

 

Actualment no hi ha cap legislació específica sobre el sector però Zachary Kilhoffer vaticina que el debat a Europa acabarà arribant tard o d’hora perquè els principals problemes sorgits amb Uber estan relacionats amb temes com “els drets dels treballadors” o “la seguretat dels consumidors”.

 

Tot i mantenir-se al marge de la situació entre el taxi i els VTCs a Catalunya, la Comissió Europea detaca que "d'acord amb els Tractats, les restriccions a la llibertat d'establiment dels proveïdors de serveis han d'aplicar-sense discriminació per motius de nacionalitat i han d'estar justificades per raons imperioses relacionades amb l'interès general". A més, les raons, diuen, han de ser "apropiades" per assegurar l'assoliment de l'objectiu perseguit i "no poden anar més enllà del necessari per aconseguir aquest objectiu".





Comentaris
Ramón
No entendí aquest interés per igualdad em el taxi, ja que ni UBER Ni CABIFI son fácil de demandar un taxi
kiko
Ara si els interessa el que passa a Catalunya, quan afecta multinacionals, doncs ens passem la seva opinio pel forro, aixo de callar quan peguen i empresonen a la gent i parlar quan es passa un decret que no beneficia les multinacionals si que es preocupant de debo.
Per això sí que intenten manipular els governs i per el conficte amb Espanya ningu si atreveix fins que no tinguin més remei Vaga general ja per marxar d Espanya d,una p. vegada
Calvet massa cara la seva iresponsabilitat
esperem que la incapacitat del Calvet la pagui de la?seva butxaca. El pacte que va fer es il.legal i yothom ho sap menys ell pobre noi que va ben perdut. DIMISSIO JA i que pagui l'animalada que ha proposat. Sr. Torra els inutils fora ja i el Calvet ens costara 3.600 milions d'euros. Temps al temps i que pagui ell personalment
Ramón
Os aseguro que si se van la verdad es que me quedaré igual. Es más , estaré contento.
Pep
I tant costaria que 14.000 taxistes encarreguessin a una empresa d'informàtica que els faci una App? I una campanya per recuperar el prestigi i els valors Km0, no els seria sobrera.

envia el comentari