Empresa impulsa un pla de 6,5 milions per recuperar fins al 60% del turisme

L'estratègia inclou més de 30 accions per consolidar el turisme de proximitat i reactivar els viatgers internacionals

El Departament d’Empresa i Coneixement ha presentat aquest dilluns un pla de reactivació de 6,5 milions d’euros per recuperar entre un 50% i un 60% del turisme previ a la pandèmia i arribar fins als 13.000 milions d’euros de despesa turística el 2021. L’estratègia inclou més de trenta accions amb l’objectiu de mantenir i consolidar el turisme català i estatal, així com recuperar una part important de la demanda internacional. Els mercats estrangers representen la meitat dels visitants, però generen el 86% dels ingressos del sector a Catalunya. “O activem els mercats internacionals, o serà un any difícil”, ha advertit el director general de Turisme, Octavi Bono. El 2020, Catalunya va rebre 3,9 milions de turistes estrangers, un 80% menys que els 19,3 milions registrats l’any anterior. La disminució dels visitants internacionals va provocar també una caiguda del 82,9% de la despesa turística, de 21.318 milions d’euros a 3.660 milions.

Davant aquesta situació, el Departament d’Empresa i Coneixement ha impulsat un pla de reactivació de 6,5 milions d’euros per mantenir el turisme de proximitat i recuperar els visitants internacionals “en un context de vacunació creixent”. El conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa; el director general de Turisme, Octavi Bono, i el director de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), David Font, han presentat aquest dilluns l’estratègia al Museu d’Història de Catalunya. El programa inclourà trenta accions amb l’objectiu de recuperar entre el 50% i el 60% dels visitants registrats el 2019, principalment de mercats propers. Aquesta xifra equivaldria a recuperar entre 11.000 milions i 13.000 milions d’euros de la despesa turística. El pla es dirigeix tant al turista local com internacional, però el Departament d’Empresa i Coneixement ha posat èmfasi en la importància de recuperar els viatgers estrangers. Aquests representen el 51% de la demanda, però suposen un 86% dels ingressos.

“O activem els mercats internacionals, o aquest serà un any certament difícil”, ha reconegut el director general de Turisme. Octavi Bono ha assegurat que l’efecte negatiu de la falta de turistes internacionals no es concentra només a Barcelona, on hi ha una gran dependència d’aquests visitants, sinó també en zones com la Costa Brava o la Costa Daurada. “El sector necessita d’una manera immediata activar els mercats internacionals“, ha reiterat. En cas contrari, Bono ha advertit que el turisme es concentrarà en una temporada concreta i en parts de territori “rellevants”, però poc significatives sobre el global de Catalunya.

En qualsevol cas, el conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa, preveu un retorn al consum i la inversió un cop desaparegui la pandèmia. “Tenim indicis d’un efecte rebot molt important“, ha assegurat. Tot i això, ha alertat d’una recuperació en forma de ‘K’, on uns sectors creixeran de manera exponencial mentre que els més afectats “trigaran en recuperar-se”. El pla estratègic està plantejat per arribar al turista en un context posterior a la pandèmia, amb prioritats i tendències diferents a 2019. En concret, els viatges a destinacions properes i amb cotxe guanyaran protagonisme, així com la cerca d’espais a l’aire lliure on practicar activitats relacionades amb l’esport i la natura.

Entre les 30 accions per reactivar el sector turístic, el programa inclou la participació a fires com Fitur a Madrid, ILTM Àsia – Pacífic a Singapur, World Travel Market a Londres o MedTravelExpo a Moscou, entre altres. Al juny es farà també la gira ‘Catalunya reStart Europe’ a Londres, París, Berlín, Brussel·les i Madrid per impulsar el turisme als mercats de proximitat. L’acció inclourà la presentació del ‘Grand Tour de Catalunya’, un producte turístic en forma de ruta circular que permet recórrer els principals atractius del territori en cinc trams. Una altra actuació serà la realització de quatre webinars adreçats a operadors turístics i agències de viatges d’Amèrica del Nord. L’acció comptarà amb la participació de Turisme de Barcelona, els patronats de turisme de les diputacions de Barcelona i Girona i empreses del sector turístic.

Bona part de les accions també tindran lloc en els mercats de l’Àsia – Pacífic, on es faran diverses presentacions de la destinació a operadors turístics de Beijing, Tòquio, Singapur i Sidney. A la tardor se celebrarà el Buy Catalunya, una trobada comercial bianual que reuneix empreses i entitats del sector turístic català amb operadors turístics de diferents mercats internacionals. El pla de reactivació també contempla accions a Florida, Las Vegas, Dubai, Qatar o Aràbia Saudita. Així mateix, l’Agència Catalana de Turisme recuperarà l’activitat a Santiago de Xile i Buenos Aires, on es van fer una sèrie d’accions comercials el 2019, que van quedar aturades per la pandèmia. El pla inclou també campanyes de promoció per valor de 3,5 milions d’euros.

Sota el lema ‘Catalunya, un lloc fet a mida’, el Departament d’Empresa i Coneixement preveu posar en valor l’oferta “diversificada” de Catalunya, mostrant indrets com Altafulla, el pantà de Sau, Torredembarra, Barcelona, o Canet de Mar, entre altres.

Nou comentari