Els municipis catalans deixaran de cobrar prop de 14,4 milions d’euros anuals d’IBI un cop expiri la concessió l’AP-7, l’AP-2, la C-32 i la C-33 el 31 d’agost, d’acord amb les quantitats que Abertis va pagar el 2020, segons ha pogut saber l’ACN. La fi dels peatges implicarà que desenes de municipis per on transcorren autopistes com l’AP-7 entre la Jonquera i Tarragona i el tram català de l’AP-2 entre el Vendrell i Saragossa deixin de percebre aquest recursos. A banda, alguns ajuntaments també cobraven l’IBI de les àrees de serveis. Alguns dels alcaldes expliquen a l’ACN que perdran entre un 10 i un 20% del pressupost municipal o ingresos importants per a serveis com la llar d’infants i reclamen solucions per evitar el sotrac.
Aquesta però no serà l’única conseqüència un cop expiri l’explotació dels peatges de l’AP-7 i l’AP-2, que passaran a ser gestionats pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, i de la C-32 i la C-33, que depenen de la Generalitat. També hi ha el debat pendent de resoldre’s sobre com es mantindran aquestes vies d’alta capacitat i, a pocs mesos que aquestes vies reverteixin a les administracions públiques, no s’ha aprovat cap model.
A les comarques gironines, la fi de la concessió de l’AP-7 suposarà que els 27 municipis per on passa l’autopista deixin de cobrar 3,75 milions en concepte d’IBI. Entre els més afectats, hi ha Sant Julià de Ramis (Gironès), on l’any passat aquests ingressos van ser de 367.650,41 euros. El seu alcalde, Marc Puigtió, assegura que des d’un principi ja es van curar en salut, i en comptes de destinar-ho a despesa corrent van decidir posar-ho a inversions. Però també admet que aquesta quantitat suposa el 10% del pressupost –al poble, és de 3 milions- i fins a la meitat de les inversions.
“Ens veurem afectats, i per això tenim intenció de demanar a l’Estat algun tipus de compensació“, concreta Puigtió. De fet, l’alcalde ja ha demanat a la Diputació que faci un informe per veure si això és viable. I també té intenció de convocar una trobada amb la resta d’ajuntaments afectats del Gironès per intentar fer front comú i anar a la una.
“És molt injust que tan sols haguem cobrat aquesta quantitat durant pocs anys”, diu Puigtió, en referència a què abans del 2017 la concessionària tenia bonificat fins a un 95% de l’impost. “L’autopista fa més de 50 anys que passa pel terme municipal, i com a afectats hauríem de veure’ns compensats”, concreta l’alcalde.