El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
La Covid-19 empodera els nous consumidors
  • CA

Amb l’estat d’alarma i el confinament, molts ciutadans es van llançar als supermercats per proveir-se de paper higiènic com si s’acabés el món. Per què? Un vídeo viral va començar a fer la bola grossa, tot i que en realitat, el pànic a quedar-se sense aquest bé essencial va venir d’Austràlia, abastida 100% per proveïdors xinesos, país que va detectar els primers casos de coronavirus. Però més enllà, els supermercats també han venut més que mai farina per cuinar pastisseria a casa, fins al punt que durant molts dies va ser impossible aconseguir-ne, tints del cabell mentre les perruqueries han estat tancades, o fruits secs. Amb les botigues físiques tancades, les vendes per internet de roba i complements, així com de tota mena de productes a través de plataformes com Amazon, ja han canviat la manera de consumir. Però els canvis que s’han començar a produir per força, es mantindran en el temps o quan es recuperi “la nova normalitat” els consumidors tornaran als hàbits de consum pre-Covid-19? I què passa amb el plaer que per a moltes persones representa sortir a comprar, triar i remenar?

Durant el mes d’abril, a tot l’Estat les vendes per internet han crescut un 40% respecte a l’abril del 2019. Però caldrà veure què passa amb la reobertura de les botigues físiques. “És evident que molts consumidors han hagut de provar el canal en línia a conseqüència d’aquesta crisi, i s’han adonat de com de còmode i segur és per a ells. Aquesta experiència incrementarà la quota en línia de cada client”, afirma Juan Carlos Gázquez-Abad, professor col·laborador dels Estudis d’Economia i Empresa de la UOC.

El confinament també ha obligat els sectors de població més rebecs a les noves tecnologies a posar-se les piles. Sovint sense possibilitat que algun familiar els fes la compra en el confinament més estricte, o per por a sortir al carrer, persones de més de 55 anys han fet el salt a la compra en línia, i descoberta la comoditat, una part ja s’hi quedarà. Així ho assenyalen dades de Kantar: cada setmana s’ha anat incrementant la mida de les cistelles de compra, i han augmentat tots els perfils d’edat i fins i tot les categories de productes frescos, que fins ara eren l’assignatura pendent de la compra per internet. “En el sector de l’alimentació, la venda en línia de productes frescos no acabava de tenir èxit. El consumidor preferia comprar aquesta mena de producte presencialment, però el confinament l’està afavorint; si el consumidor comprova que el producte que rep a casa compleix les expectatives, és molt probable que després de la crisi segueixi comprant per Internet”, comenta Neus Soler, professora col·laboradora dels Estudis d’Economia i Empresa de la UOC, que creu que aquest consumidor de més edat continuarà comprant per internet perquè “aquest col·lectiu ha superat la inseguretat i la desconfiança que li generava el comerç electrònic i ha pogut comprovar la comoditat que representa”.

Prenen forc?a nous models de compra a internet, com la compra automa?tica recurrent. Pixabay

La compra programada guanya punts

La Covid-19 també ha fet emergir un altre tipus de comerç prou més minoritari. Es tracta de la compra programada i automàtica (a-commerce), una manera de comprar a partir de la qual el client programa una compra determinada i n’automatitza el procés sense necessitat de participar-hi més. Normalment s’utilitza per a productes recurrents o que es consumeixen de forma regular. “Hi ha productes de poc valor que necessitem quotidianament però que només pensem a comprar quan ens fan calen (productes de neteja, higiene personal, determinats aliments…). Si ens arriben a casa sense haver-los de demanar, amb la periodicitat adequada, és un estalvi de temps i de problemes», afirma Xavier García, professor col·laborador dels Estudis d’Economia i Empresa de la UOC. Aquest expert afegeix que, si els grans operadors de comerç automatitzat aconsegueixen afinar els algoritmes, s’implantarà en moltes més cases. “A més, com que els operadors poden preveure el volum de compres d’un producte per part de cada consumidor, poden oferir preus molt més competitius”.

Però comprar de forma presencial continuarà essent una opció potent, que es combinarà amb la compra en línia com a mínim fins que la societat superi la por a patir un contagi: “Es continuarà comprant en línia perquè hi ha molta gent que té por d’anar a les grans superfícies. Possiblement això impulsarà el petit comerç de proximitat, que ofereix un producte de qualitat i a bon preu i que no té les aglomeracions de gent que poden tenir les grans superfícies», explica Ana Isabel Jiménez Zarco, professora dels Estudis d’Economia i Empresa de la UOC.

Les marques blanques guanyaran terreny

La greu crisi econòmica que deixa aquesta pandèmia implica directament una pèrdua de capacitat econòmica dels consumidors, que es traduirà també en nous hàbits de consum. “Probablement, el client apostarà per productes més bàsics i barats i racionalitzaran la compra, de manera semblant al que va passar durant la crisi de l’any 2008», afirma Gázquez-Abad. Segons l’expert, assistirem a una nova reducció de l’oferta de moltes cadenes per tal de poder oferir una cistella de la compra més barata sense que deixi de ser completa. Un consumidor que perdi capacitat econòmica serà un client més atent a les ofertes i promocions: “Incrementarà la sensibilitat del consumidor cap al preu i, per tant, també augmentarà la seva sensibilitat per les promocions. És probable que assistim a un increment de la pressió promocional en moltes cadenes i marques”, explica Gázquez-Abad.

En aquest context, moltes de les marques del distribuïdor o marques blanques es veuran beneficiades de la situació, ja que una racionalització més gran, fruit d’una capacitat econòmica més baixa, portarà el consumidor a valorar més les marques amb una millor relació qualitat-preu.

El consumidor post Covid 19 defugira? els grans centres comercials. Pixabay

Menys moneders i més targeters

Segons dades del banc mòbil N26, la retirada d’efectiu a l’Estat espanyol va caure un 68 % durant el mes de març, al començament del confinament. De fet, aquesta és la primera crisi en què la demanda d’efectiu disminueix en lloc d’augmentar. El pagament amb targeta serà la modalitat preferida dels consumidors, i això és una bona notícia per als venedors. “Atesa la por del contagi, és gairebé segur que el consumidor farà servir menys efectiu per comprar al supermercat i incrementarà l’ús de la targeta i de mitjans de pagament mòbil”, afirma Gázquez-Abad. A més, afegeix que “això també beneficia les botigues, ja que està demostrat que l’ús de targeta incrementa el grau d’impulsivitat de les compres i augmenta la despesa mitjana de cada ocasió de compra”.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa