La cistella de Nadal delata la falsa alarma per l’increment de preus

Es preveia que la inflació d’aquest any se sumaria a la tradicional pujada de preus prèvia a les festes de Nadal, però no ha estat així. L’impacte d’aquest augment de preus –que va arribar al 6% el passat novembre– finalment no s’ha deixat notar tant com s’esperava als productes que de la cistella de Nadal, que normalment ja pateixen una alça de preu en aquestes dates per l’elevada demanda.

La firma d’auditoria i consultoria Deloitte assegura que en quinze dies els preus dels productes habituals al Nadal han pujat un 6%, una xifra similar a la que es registra cada any. El seu Estudi sobre el Consum Nadalenc a Espanya també reflecteix una voluntat del consumidor d’augmentar les despeses en aquesta època de l’any. Les dades de Deloitte coincideixen amb la tendència que perceben els comerciants i els experts que avaluen el sector. 

Josep-Francesc Valls, director de la Càtedra Escenaris de Futur del Retail, Turisme i Serveis de la UPF Barcelona School of Management, subratlla que malgrat l’agreujament de la situació sanitària, “és evident el desig de fer despesa després de dos anys de limitacions”. “Hi ha un fort increment del consum, i si en algunes de les partides habituals, com ara l’oci, no s’ha pogut gastar, la gent busca substitutius”, explica l’expert, que posa d’exemple el negoci dels lots d’empresa i les paneres de Nadal, que “ha tornat a recuperar-se amb força”.

D’altra banda, assegura que les famílies estan mantenint les reserves a restaurants per als dies assenyalats, el que fa pensar que la despesa durant el Nadal “serà bastant superior a la d’altres anys pre-pandèmia”. El problema serà, pero, l’efecte no calculat de les noves restriccions que, a banda d’obligar els restaurants a reduir l’aforament, llança un missatge que pot fer desdir moltes famílies o grups que pensaven sortir a fer àpats fora de casa.

Preus retinguts malgrat la “voluntat” que pugin

Valls considera que l’augment en el preu d’alguns productes, com ara el peix o el marisc, és l’habitual en aquestes dates, i assenyala que les carns i la fruita “s’han mantingut a nivells normals en festes”. Per això, defensa que els problemes logístics, de transport i de manca de matèries primeres no han afectat als preus de la manera com s’esperava. “No s’ha notat gaire l’augment dels preus, s’han mantingut bastant retinguts en aquesta campanya”, celebra Valls. En canvi, preveu que “pugin molt” durant el primer trimestre del 2022. 

Ofertes de Nadal a un supermercat Bon Àrea / I.N

Olga Luna, tècnica del departament de promoció de l’empresa i el comerç de l’Ajuntament de Sant Boi de Llobregat, coincideix que el marisc és el producte que més s’ha encarit en els darrers anys. “En els últims deu anys el seu preu ha pujat un 5%”, explica la tècnica. A banda, apunta que els preus han pujat un 20% respecte les mateixes dates de novembre. 

El que sí que ha detectat Valls és una estratègia global per “escalfar els preus”, és a dir, fer que els preus pugin perquè corren “rumors”. “Una cosa és que el preu pugi perquè les matèries amb què es fabrica obliguin a un increment de preus i una altra és que es vagi dient que els preus pujaran per produir por i que efectivament pugin els preus”, explica Valls, que lamenta que hi hagi “molts actors intentant pescar en aigua tèrbola”. 

La por a la vaga dels transportistes

“La tendència de pujada de preus no ha estat gens alarmant”, diu resolta la presidenta de l’Associació del Mercat Central de Tarragona, Montse Bertran. Els productes que més han pujat són “els de cada any”, és a dir, el xai, la vedella i els pernils. “Ja hi havia una previsió de pujada de preus d’aquests productes des de fa sis mesos”, explica. El que més els va espantar, assegura, va ser l’amenaça de vaga dels transportistes. Amb l’acord in extremis que va anul·lar aquesta vaga la situació, diu, s’ha estabilitzat. “La por sempre fa variar els preus. Fa que siguis previsor i et cobreixis les esquenes”, afegeix. 

Una peixateria ubicada al Mercat de Tarragona / ACN

La por ha estat la causant que la venda hagi estat aquest any “molt més espaiada”. “Els clients han vingut a comprar amb més previsió i més temps”, explica Bertran, que assenyala que s’ha anat a comprar amb una previsió d’entre tres setmanes i un mes. “Crèiem que aquest any aniria pitjor perquè l’any passat vam guanyar clients ja que els restaurants no podien oferir àpats durant les festes, però la tendència de compra s’està mantenint o fins i tot incrementant”, celebra. 

A banda, apunta que els bons de comerç que ha promogut l’Ajuntament de Tarragona l’han potenciat i han aconseguit que la gent avanci les seves compres. Es tracta de bons amb una caducitat de quinze dies que permeten accedir a un 39% de descompte. “A tots els comerços que ens hi hem adherit ens ha funcionat molt bé”. 

Els productes de Nadal als millors preus

Amb tot, aquests són els preus dels articles més habituals a només tres dies de l’inici de les festes: 

  • L’espatlla ibèrica arriba als 50 euros el quilogram 
  • Els rovellons són un dels productes més cars, a 31 euros el quilogram
  • El tradicional rodó de vedella, frega els 15 euros per quilogram
  • Un dels pernils ibèrics més cars que es poden trobar al mercat, de la marca Juan Manuel, costa 165€
  • L’embotit també ha pujat de preu: la botifarra blanca supera els 14€ per quilogram, la botifarra d’ou costa aproximadament 16€ i la llonganissa pot enfilar-se fins als 31€
  • Les hamburgueses de bou freguen els 19€ el quilogram
  • El conill és una mica més assequible: 10€ el quilogram en la majoria d’establiments
  • El formatge és un altre producte que encareix la cistella. El d’ovella pot oscil·lar entre els 22 i els 25€
  • Dues de les carns més habituals són el pollastre i el gall d’indi. El pollastre de pagès supera els 9€, mentre que el de menys qualitat s’apropa als 5€. Les cuixes de gall d’indi, per la seva banda, no arriben als 4€ el quilogram
  • Altres productes molt populars tenen un preu semblant al de l’any passat: el bistec anoll està a 10’85€, les costelles de cabrit es poden trobar per 30’35€ el quilogram i el filet de vedella anoll no arriba als 23€
  • El peix i el marisc solen ser els productes més cars a les portes de Nadal. Enguany, alguns preus orientatius són els següents: cigala crua sencera a 20€/kg, gamba vermella a 19€, gamba argentina a 13€, llagostí cuit a 14€, llagostí mediterrani a 30€, vieira del Pacífic a 24€ i lluç a 11€
  • A banda, s’ha de tenir en compte les postres. Els torrons Vicenç -els de més prestigi- oscil·len entre els 5 i els 8€; les neules no arriben a l’euro, i el panetone d’un quilogram no arriba als 6€

Comentaris

    Economista Cabrejat Desembre 23, 2021 | 08:54
    Bé de fet tens raó, els preus no pugen. El que està passant és que baixa l'euro! La política monetària dels bancs centrals d'imprimir com si no hi hagués demà i mantenir els tipus d'interès a nivells artificialment baixos fa que l'euro perdi valor davant la resta de béns, perquè la quantitat d'euros creix més ràpid que la de la resta de béns. Però pobrets de nosaltres, no ens n'adonem de tal estafa, i diem que la culpa de que els "preus pugin" és de rumors, dels transportistes, o dels empresaris avars.

Nou comentari