Els trucs de la banca. T’assessoren o t’estan venent un producte?

Amb l’harmonització europea, teòricament, cada client decidirà si vol que li venguin un producte o si vol assessorament

Un dels aspectes positius de la normativa europea és la implementació d’una millor transparència en els mercats financers i això es concreta, per exemple, en que la línea prima entre venda i assessorament tendeix a desaparéixer. O al menys, aquesta és la intenció.  

Fer tasques d’assessorament o de venda són realitats molt diferents. En els darrers anys, la banca tradicional s’ha esforçat en presentar com a “assessorament” el que en realitat són campanyes de “venda” pura i dura. Assessorar implica donar consell, acompanyar de forma tècnica, amb informació o recursos objectius. Amb aquest eufemisme, s’han tancat milers d’operacions que en realitat eren una presentació de productes amb una certa persuasió per què el client compri. 

Fins ara, quan una persona buscava una solució per demanar un préstec o invertir els seus estalvis, acudia al seu banc habitual i el personal, de forma gratuita, li oferia unes opcions. Aquesta persona decidia amb la sensació d’haver rebut un assessorament professional, quan en realitat tenia al davant un servei comercial amb el que el banc intentava vendre al client, no el producte més adequat a les seves necessitats, sino el producte más adequat a les necessitats… del banc!

Aquesta història s’ha repetit diverses vegades: Els casos de les Preferents, les hipoteques amb clàusules sol, les accions bancàries, ampliacions de capital, productes estructurats, fons d’inversió interns, etc. Els bancs segueixen funcionant però molts petits estalviadors s’han quedat sense part o sense la totalitat dels seus diners.

Amb l’harmonització europea, teòricament, cada client decidirà si vol que li venguin un producte o si vol assessorament i sobretot, sabrà el que costa en cada cas. Però realment serà així? Costarà que això s’apliqui, per tant, com a client s’haurà d’anar amb peus de plom. Realment imaginem una entitat bancària assessorant un client o parlant-li de productes d’altres entitats disponibles en el mercat? La resposta és evident.

En el comparador de Matchbanker traballen en el mercat actual i ofereixen als seus clients productes diversos i diversificats d’entitats bancàries i no-bancàries, per tal que ells trïin el que millor s’ajusta a les seves necessitats i perfil com a client. Es tracta d’una filosofía amb base europea per tal que els clients tinguin la seguretat d’estar accedint a un servei personalitzat i ajustat al seu perfil

Nou comentari