Les agències de viatges creuen que el pla d’impuls al sector turístic arriba “tard”

ACAVe també lamenta que el govern espanyol no doni resposta a l'extensió dels ERTO

Les agències de viatges veuen amb bons ulls el pla d’impuls al turisme anunciat aquest dijous pel govern espanyol, que pretén mobilitzar fins a 4.262 MEUR, tot i que hi troben a faltar algunes de les grans demandes del sector. En declaracions a l’ACN, el president de l’Associació Corporativa d’Agències de Viatges Especialitzades (ACAVe), Martí Sarrate, ha lamentat que l’executiu de Pedro Sánchez no hagi donat resposta a aspectes com l’extensió dels Expedients de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO) o una rebaixa de l’IVA sobre les activitats turístiques. Alhora, el directiu considera que el pla “arriba una mica tard” i que serà complicat “salvar els mobles” davant el previsible descens de turistes internacionals.

Per Sarrate, prorrogar els ERTO fins al 31 de desembre “és fonamental“, ja que “molts llocs de treball depenen del turisme”. Per altra banda, el president d’ACAVe proposa una reducció de l’IVA sobre les activitats turístiques fins al 5% (la càrrega impositiva actual és del 21%), una mesura que ja s’ha proposat a altres països com França o Alemanya.

Des de l’associació recorden que la reactivació de l’activitat “no serà immediata” i que el turisme nacional “no serà suficient” per fer front al descens d’ingressos al qual hauran de fer front les empreses. En paral·lel, Sarrate destaca que el nou consumidor valorarà molt més la seguretat a l’hora de viatjar que no pas l’atractiu turístic de la destinació en qüestió.

 

El turisme emissor, apartat del pla

A través d’un comunicat, el col·lectiu ‘Locos por Viajar’, que agrupa 22 agències, ha lamentat que el pla d’impuls al turisme “se centra exclusivament en el foment del turisme nacional”, deixant de banda el turisme emissor i les empreses que es dediquen a aquesta activitat. Alhora, l’associació creu que el nou pla “té en compte sobretot les grans empreses i no les pimes, que representen el 90% del teixit empresarial”.

“La realitat indica que el client no tornarà a consumir viatges a l’estranger igual que com ho feia abans de la pandèmia fins, potser, el segon trimestre del 2021”, assegura l’organització. En aquest sentit, les empreses creuen que “amb ERTO, crèdits ICO i ajudes a la digitalització” no n’hi haurà prou per salvar el sector.

Des de ‘Locos por Viajar’ afirmen que se senten “decebuts” i denuncien un “reiterat oblit” per part del govern espanyol cap al turisme emissor”. “En una economia global, més sostenible i conscient, és un aspecte que no es pot deixar de banda”, diuen.

Finalment, l’organització ha qüestionat les mesures que s’aplicaran per garantir la seguretat dels turistes nacionals i internacionals a partir del pròxim 21 de juny, moment en què l’Estat obrirà fronteres dins l’espai Schengen. “Quines són les mesures concretes que s’han d’aplicar? Quin organisme les regularà o definirà un estàndard homologat per tothom?”, es pregunta l’associació. Tal com indiquen en el comunicat, les agències ja han contractat assegurances basant-se en els seus propis criteris, però veuen “urgent” una regulació “oficial i inequívoca” sobre aquesta matèria.

Nou comentari