Abertis, del peatge de Montgat-Mataró de 1970 a la llotja del Bernabéu?

El gestor d’infraestructures català pot passar a mans de l’ACS de Florentino Pérez i de la italiana Atlantia si prospera l'acord entre les dues companyies per una opa conjunta, o si s'imposa l'oferta espanyola
Un peatge d'Abertis a l'AP-7
Un peatge d'Abertis a l'AP-7 | Abertis

El 9 d’octubre de 2017, nou dies després de la celebració del referèndum d’independència a Catalunya, Abertis anunciava el trasllat de la seva seu a Madrid a causa de “la inseguretat jurídica generada per l’actual situació política, i mentre es mantingui aquesta situació”. Segons Abertis, el trasllat, avalat per un decret exprés del govern del PP, era per “protegir els interessos generals de la companyia”. Dies abans, havia traslladat la seu al País Valencià CaixaBank , la seva fundació i la branca industrial, Criteria, que controla el 21,55% de la companyia. Tot i que el gestor d'infraestructures semblava que es resistia al trasllat, finalment va prendre la decisió. La mateixa que totes les cotitzades catalanes, tret de la farmacèutica Grífols, que es manté a Catalunya. 


 

Només cinc mesos després d’aquest moviment, Abertis es troba en una cruïlla sobre el seu futur. En poques setmanes, pot perdre la seva independència. Sobre la taula té dues ofertes públiques d'adquisició (OPA), de l'espanyola ACS, a través de la seva filial alemanya Hochtief, i de la italiana Atlantia. És a dir, que té molts números per passar de ser catalana a espanyola o italiana, o totes dues coses si, com apunten diverses informacions i la mateixa Abertis considera possible, prospera un acord per crear una societat conjunta entre la constructora ACS de Florentino Pérez i el gestor d'infraestructures italià per fusionar les dues OPA presentades per aconseguir el control de la companyia catalana. Aquesta operació permetria que la seu d’Abertis es mantingués a Madrid i no a Itàlia fruit d'un pacte entre les dues companyies. Una de les dèries del govern espanyol. De fet, el ministre d'Energia, Álvaro Nadal és, segons publica la premsa madrilenya, un dels artífexs de l'acord entre ACS i Atlantia per arribar a un acord que permetés que Florentino Pérez controlés la part del negoci espanyol i llatinoamericà. 


 

Però hi ha altres escenaris possibles: podria prosperar l'opa espanyola i no la italiana, o que fos finalment Atlantia qui convencés els accionistes d'Abertis -no es tracta d'una opa hostil, i el consell d'administració té deu dies per pronunciar-se sobre les ofertes que tingui sobre la taula i els accionistes han de voler vendre-. La direcció d'Abertis, que ha celebrat la seva primera junta general d'accionistes a Madrid, no s'ha mullat sobre les seves preferències: "No estem en una situació de respondre què passarà amb l’oferta d’un o de l’altre, o si es posaran d’acord o no. No podem especular sobre això, gestionem el dia a dia i tenim el deure de la passivitat, prenent mesures que no alterin el desenvolupament de les ofertes però alhora que la companyia segueixi en el camí de l’èxit”, ha argumentat el president d'Abertis, Salvador Alemany. 


 

Però ni els probables canvis de propietat ni el trasllat de la seu social a Madrid no poden esborrar l'origen català de la companyia. I és que Abertis, que va adoptar aquest nom l'any 2003, té les seves arrels en la primera autopista de peatge de l’Estat, la Montgat-Mataró -antiga A-19-, que va entrar en funcionament el 1969. 

Florentino Pérez, president d'ACS i del Real Madrid
Florentino Pérez, president d'ACS i del Real Madrid | Europa Press

 

Aquesta via va ser el gran projecte d'Acesa, després convertida, junt amb Àurea, en Abertis l'any 2003, avui una de les principals companyies de concessions d’autopistes de tot el món, i amb autopistes a l’Estat espanyol, França, Itàlia, Puerto Rico, Xile, el Brasil i l’Índia. A Catalunya, la filial Acesa té la concessió de l’AP-7 de la Jonquera a Barcelona, i de Barcelona a Tarragona, i del tram Montmeló-el Papiol. Acesa també té l’AP-2 des de la barrera del Mediterrani fins a Saragossa. A través de la filial Aumar, té la concessió de l’AP-7 sud, de Tarragona fins a Alacant.


 

Per altra banda, la filial Invicat gestiona la C-31 i C-32 de Montgat a Palafolls i la C-33 de Barcelona a Granollers. I a través d’Aucat té la concessió de la C-32 Castelldefels-Sitges-El Vendrell. A més, a Catalunya, Abertis gestiona des del 2013 els túnels de Vallvidrera i el túnel del Cadí. La companyia també té una participació minoritària en la concessionària Autema, que explota l’autopista Terrassa-Manresa.

 

Si el pacte entre la constructora ACS de Florentino Pérez i la italiana Atlantia prospera, una de les possibilitats és que el negoci d’Abertis a l’Estat espanyol i a l’Amèrica llatina quedi en mans del president del Real Madrid i de la seva filial alemanya Hochtief, mentre que Atlantia es quedaria amb el negoci a Itàlia i a França. Amb tot, fonts d'Abertis assenyalen que la situació ideal seria "no trossejar" el negoci, i que la gestió continués essent conjunta. Però Florentino Pérez ja està present a Catalunya a través d’Iridium, que gestiona dues autopistes amb peatge a l’ombra a Catalunya. Són un tram de la C-14, entre Reus i Alcover, de 10 quilòmetres, que amb una inversió de 72 milions, finalitza la concessió el 2038, i l’Eix Diagonal (C-15) entre Vilanova i Manresa, de 67 quilòmetres, amb una inversió de gairebé 400 milions i que finalitza la concessió el 2042. Per tant, el president del Real Madrid podria aviat controlar els peatges més importants de Catalunya. De Mataró-Montgat a la llotja del Bernabéu.





Comentaris
Ramon-Eixample
Que ens passa a Catalunya i als catalans que no podem tenir grans empreses ?. Un cop més la força del capital junt amb els poders espanyols, es van treien les empreses. Prou peatges !! Prou Florentino, gran amic del poder.
LoPep
La Caixa ha aconseguit amb els anys anar allargant i allargant les concessions de les autopistes. Els peatges de Martorell i la Roca ragen un caleram. SI ara s'ho volen vendre és que crreuen en una Catalunya independent, on el clam social no permetria que la concessió s'allargués més. Si Florentino vol comprar, és que creu que Catalunya continuarà sotmesa a Madrid. I que a la seva llotja decidiran quants diners seguirem pagant als peatges, per sempre més.
La màfia espanyola continua arrasant
Cartanyà
Això dóna la sensació de que el peatge a Catalunya els peatges no es Gini quotaran el any 2022. I de passada si arribem a ser república les autopistes del territori no seran nostres. Jugada de Espanya contra Catalunya. Qui ens pot orientar sobre evitar això?
2018
SE VAN A PELEAR POR VENIR A UNA CATALUÑA INDEPENDIENTE!!!!! jaajajajajajaajajajjajajajjajajajjajajja Es realmente lamentable como la borregada indepa sigue creyendo a pies juntillas todas las trolas que os han metido con embudo, realmente patético y triste a partes iguales.
Pere
A Mataró per sortir cap el nord o el sud cal pagar , al oest de moment no i cap a l' est podem sortir nadant
JOAN
Veig que el que s'anomena 2018 no ha entes res. El que volen emportar-se es el diner, els beneficis , no pas el negoci que si deu ser molt bo, per voler-lo comprar. O sigui continuar emportar-se els guanys de l'esforc dels Catalans.

envia el comentari