El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha incoat un expedient sancionador a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) per un presumpte incompliment de la normativa sobre publicitat en quatre emissions del programa Bricoheroes de TV3. En un comunicat aquest divendres, el CAC ha explicat que va analitzar les emissions del 5 i 6 de juliol de 2021 i va constatar la presència de deu emplaçaments de producte.
D’una banda, el CAC va detectar set emplaçaments de dues marques comercials “amb prominència, però sense elements que la facin indeguda”, malgrat la qual cosa el CAC considera que les formes publicitàries haurien d’haver-se advertit al principi del programa, al final i després de les pauses publicitàries. D’altra banda, es van constatar tres emplaçaments de producte de “prominència indeguda per la manera de presentar-los”. Segons el CAC, podrien constituir un supòsit de publicitat prohibida, i en un cas concret es va detectar una incitació directa a la compra del producte.
L’eventual incompliment del deure d’informar clarament de l’emplaçament del producte al principi i final del programa i quan es reprengui després d’una pausa publicitària; l’eventual incitació directa a la compra; i l’eventual prominència indeguda del producte es tipifiquen com a “infracció greu” en la llei de comunicació audiovisual.
El 19 de juliol, el ple del CAC va donar deu dies a la CCMA perquè formulés les manifestacions oportunes, i el controlador públic va respondre que s’havia retirat Bricoheroes de la graella. La sanció a imposar seria una multa, però el CAC ha avançat que, atès que TV3 va retirar el programa, “seria necessari imposar la sanció en el grau mínim establert legalment”.