Què passa amb el trànsit al Camí Antic?

Repassem l'origen i l'actual afluència de vehicles a la via bellaterrenca
Un tomb per Bellaterra a la primavera
La primavera s'afiança a Bellaterra | Redacció

 

 

El trànsit i la mobilitat són dos temes cabdals a Bellaterra. La situació geogràfica del nostre barri, situat entre la C-58 i l’AP-7 fa que centenars de cotxes transitin diferents vies per salvar l’espai entre ciutats tan poblades com Sabadell, Sant Cugat o estalviar temps per tal d’anar i venir de Barcelona.

 

 

Això és especialment rellevant a les hores puntes del dia, entre les 8 i les 9 h i al voltant de les 17 h. Són moments en els quals coincideixen les entrades i sortides dels treballadors amb la dels escolars. Una realitat, la de les escoles, que s’ha de tenir especialment en compte en un barri com Bellaterra, on hi ha la influència d’una llar d’infants, dos centres escolars regulars i dos d’educació especial que concentren al voltant de 1.500 alumnes, sense tenir en compte tots els alumnes i famílies de les escoles adjacents.

 

 

Una càrrega important de vehicles

Tot plegat, en un barri amb una població d’aproximadament 2.800 veïns genera una càrrega clara de vehicles que, en moltes ocasions, escullen un dels dos itineraris per travessar el barri: o bé la BV-1414, o bé el Camí Antic de Sant Cugat.

 

 

Tot i que el primer és una carretera comarcal que permet absorbir una certa quantitat de trànsit, el fet és que hi ha hagut nombroses queixes veïnals al respecte de la velocitat i l’afluència del trànsit, arribant a crear-se l’Associació BV-1414 per a denunciar-les; i fins i tot hi ha hagut diverses actuacions coordinades per l’EMD de Bellaterra, l’Ajuntament de Cerdanyola i la Diputació de Barcelona (com la implantació de nous semàfors o l’incipient projecte de vianantització de la plaça del Pi), per a minimitzar aquestes problemàtiques. Però, què passa amb el Camí Antic?

 

 

Quin és l’origen del Camí Antic?

Segons indiquen diverses fonts, l’origen del Camí Antic de Sant Cugat és remot i forma part del Camí dels Monjos, una via d’origen medieval que uneix el Monestir de Sant Cugat amb la muntanya de La Mola i el Monestir de Montserrat, tot travessant la Serra de Galliners. Un recorregut que, fins i tot ara, forma part d’una de les variants del famós Camí de Sant Jaume, que arriba fins a Santiago de Compostela. Tanmateix, amb el creixement de la urbanització a Bellaterra, a mitjans del segle XX, el Camí Antic va passar a formar part de la Xarxa Viària Bàsica de Catalunya com a carrer, tot i que amb una realitat molt específica.

 

 

En molts trams, el Camí Antic de Sant Cugat manca de voreres
En molts trams, el Camí Antic de Sant Cugat manca de voreres | Toni Alfaro

 

 

Un garbuix urbanístic sense voreres

Explica el cronista bellaterrenc Ignasi Roda que va existir una relació entre la creació dels Túnels de Vallvidrera i el Camí Antic de Sant Cugat. Aquest últim havia de servir per canalitzar el trànsit en direcció a Sabadell, com una via paral·lela a l’AP-7 i la B-30. No obstant això, el projecte es va substituïr per la planificació del Vial Interpolar Sud, previst al Pla General Metropolità del 1976.

 

 

La projecció, aturada però encara vigent, indica que la via hauria de passar “pel nord de l’autopista AP-7/B-30 entre els municipis de Castellbisbal i Montmeló” i, segons es pot llegir a l’Anuari Territorial de Catalunya de l’any 2006, “havia de tenir un ample de quatre carrils amb un límit de velocitat de 70km/h”.

 

 

Tanmateix, les pressions de veïns del Vallès van aconseguir que, enlloc de la popularment coneguda com a "La Interpolar", es construís la Via Verda del Vallès, paral·lela a les vies del tren. “Tot i la desaparició de la connexió amb el Camí Antic en el pla viari, les amplades del carrer a la part alta de Bellaterra s’han mantingut, cosa que entra en contradicció amb les edificacions antigues que no van respectar la normativa o bé que es van fer abans que aquesta existís”, assegura el cronista.

 

 

Un caos urbanístic que hauria generat la falta de voreres a moltes parts del Camí Antic, i que suposa una de les queixes veïnals per excel·lència al barri, lligada necessàriament a la preocupació per la velocitat dels vehicles. Alhora, suposa un tema de difícil solució, ja que en moltes ocasions, reacondicionar la via per als vianants implicaria que els veïns perdessin part de les seves propietats per poder tenir l’espai necessari per les voreres.

 

 

Pilones del Camí Antic de Sant Cugat
Pilones del Camí Antic de Sant Cugat | Toni Alfaro

 

 

Les pilones, pendents de sentència

Amb la intenció de reduir el trànsit pel Camí Antic, l’EMD va engegar des de la seva creació algunes accions com la implantació d’una pilona a l’entrada des del polígon Sant Joan, per impedir el pas a tots aquells vehicles aliens a Bellaterra. Tanmateix, aquesta regulació va entrar en conflicte amb l’Ajuntament de Cerdanyola que va denunciar la mesura per privatitzar un carrer que és públic i forma part de la Xarxa Viària Bàsica de Catalunya.

 

 

En paraules de Víctor Francos, regidor de Relacions amb Bellaterra, “no es pot solucionar el problema sobre la base de tancar el carrer, perquè no es pot fer ni a Bellaterra, ni a Cerdanyola, ni al món civilitzat”. El representant del consistori a Bellaterra indica que “vull que la gent entengui que la llibertat de moviment no la podem oblidar”, i que “posar pilones porta a col·lapsar altres zones de Bellaterra”.

 

 

Un Pla de Mobilitat en espera

Per altra banda, l’EMD té al calaix un Pla de Mobilitat que encara no ha presentat, però que aniria fortament lligat a l’aposta per la pilona. Segons exposen, només la descartarien en cas que la sentència judicial fos desfavorable. Mentrestant, les pilones segueixen abaixades i recentment l’òrgan ha proposat desviar el trànsit de sortida pel carrer Til·ler i impedir així la sortida directa cap al polígon santcugatenc. Això, informen, reduïria en un 65% del trànsit de pas i estalviaria 800 vehicles al dia.