10 recomanacions de FamilyCan per fer un passeig saludable amb el nostre gos

Marina Gonzalo
La veterinària Marina Gonzalo | Cedida

  

Es comença a parlar que un gos entra a l'anomenada tercera edat quan es troba entre els 7-8 anys, depenent de la raça.

  

A partir d'aquesta edat els signes d'artrosi i altres dolors relacionats amb la mobilitat comencen a aparèixer amb més freqüència. Si a aquest factor li sumem un sobrepès obesitat – malaltia a la qual cada cop li veiem més la cara en la nostra consulta diària – la forma física i la salut del nostre gos es veurà cada cop més deteriorada.

  


Els gossos d'edat avançada es beneficien de realitzar activitat física regular, però hem de saber que hi ha certes pràctiques que haurem d'ajustar o evitar pel bé del nostre amic de quatre potes.

  

1. Escalfar sempre

 

Els músculs són una de les principals fonts de la nutrició i la bona qualitat de les articulacions, ja que aquestes no tenen un sistema vascular propi. Una pobra condició corporal implica directament un sistema articular feble, per això és molt important l'escalfament previ a cap activitat física. Si per exemple, el nostre gos es passa part del dia ajagut i és dels que els hi costa llevar-se, fer moviments "en bicicleta" mentre està estirat en totes les seves quatre potes ajudarà a activar la circulació en els seus músculs; d'aquesta manera hi haurà una aportació sanguínia i de nutrients suficients per afavorir la mobilitat de tots els membres, i així evitar lesions futures.


  

2. És recomanable començar amb passejos curts vàries vegades al dia

 

Els gossos amb una condició corporal pobra i/o amb problemes de sobrepès tenen poca resistència física. Molts de nosaltres ens agrada fer activitat física acompanyats del nostre gos, sigui córrer sigui anar amb bicicleta, però tot requereix un entrenament previ. Si el veterinari ens ha recomanat augmentar l'activitat física, no és recomanable fer una caminada llarga un cop al dia si el nostre gos no està acostumat a fer-ho. Si fem el símil, una persona sedentària que decideix anar al gimnàs durant dues hores es passarà tota una setmana amb dolors musculars. Als gossos els passa exactament el mateix.


  

 

3. No oblidem revisar periòdicament l'estat de les ungles del gos

 

També cal vigilar les superfícies per on l'animal faci exercici. Quan un animal té dolor, per exemple als malucs, de forma crònica acaba compensant el seu pes a les extremitats anteriors, i veurem com els dits d'aquestes potes cada cop són més llargs i suporta més pes a la peülla plantar. Moltes lesions als lligaments apareixen per mals moviments sobre sòls lliscants (tipus parquet o marbre). Les ungles llargues modifiquen la biomecànica de l'animal i sobrecarreguen molt la musculatura de l'esquena i regió cervical.

  

 

4. Aprofitar el passeig per fer 'gimnàstica canina'

 

Fer exercicis per millorar la condició física del nostre pelut mentre passegem no és pas tan difícil. Tingueu sempre a mà un grapat de la ració diària del seu aliment o premis light perquè així estigui molt més disposat a treballar. Si el nostre gos té una malaltia específica recomanem sempre fer exercicis sota la consulta d'un veterinari fisioterapeuta, però aquí us deixem uns petits consells per anar creant la vostra pròpia rutina d'exercicis:


  

5. Caminar en plans inclinats

 

Aprofiteu rampes o pendents suaus en pujada que trobeu pel camí; ajuden a enfortir les lumbars i glutis, un dels grups musculars que estabilitzen més l'articulació del maluc.

 

f

 

6. Pujar escales

 

No només enfortim quàdriceps i glutis, sinó que ajuda a millorar la coordinació. És important començar per graons amplis i no gaire empinats. Ajudeu-vos d'un premi o amb corretja per evitar que faci el moviment de manera descontrolada, de manera que puguem assegurar-nos que puja adequadament i sense dificultats.

  

7. Seure i aixecar-se

 

Es tracta d'un exercici molt beneficiós per gossos amb artrosi de maluc (i la majoria el saben fer!). Enforteix la musculatura glútia i treballa el moviment d'aquesta articulació però sense ser massa dolorós. El moviment ha de ser simètric i l'animal s'ha d'asseure sobre les dues potes i no deixar una de costat. Una variant seria tombar-se i aixecar-se: enfortim de la mateixa manera músculs de les potes posteriors però a més, músculs d'espatlla i colze. Seria l'equivalent a les nostres flexions.


  

8. Caminar per sorra o neu

 

Aquest tipus de sòls minimitzen l'impacte sobre articulacions doloroses tot permetent un enfortiment de la musculatura adjacent. Tanmateix, és un exercici molt intens i és important començar per temps molt curts.

  

9. Superar obstacles

 

Sigui fer cercles o formes 'en vuit', vorejant arbres o fanals, passar per sobre de branques o per sota de taules, tot allò que impliqui un moviment actiu de braços, cames o lateralitzacions d'esquena beneficiarà al nostre pelut. Només cal que siguem creatius!

  

Si l'animal tolera bé les activitats, cada setmana afegiu una petita dificultat, ja que així l'objectiu de millorar la salut del vostre gos estarà cada cop més proper. És important, no obstant això, estar pendent de mostres de cansament en el vostre animal. Si no vol seguir caminant, gira el cap o comença a fer badalls, pot indicar que ja en té prou.


  

10. Estirar és important

 

Des de petits que sabem que sempre s'ha d'estirar després de fer exercici, i tots hem pecat moltes vegades de no fer-ho o realitzar-ho de forma inadequada. Els gossos sènior són més propensos a l'escurçament muscular i a les contractures doloroses, que acaben debilitant els seus músculs i en conseqüència al seu sistema articular. També se'n beneficien de massatges periòdics (i qui no!), un tema que dóna per un article sencer. Això no obstant, consulteu al vostre veterinari o auxiliar titulat en rehabilitació veterinària abans de llançar-vos a fer estiraments o massatges al vostre pelut, ja que podríem ocasionar lesions si no ho es realitza correctament.

  

Si tenim en compte aquestes recomanacions no hem de tenir por de sortir amb el nostre pelut 'que ja és molt gran' a passejar. Els gossos són animals curiosos, que busquen relacionar-se i interactuar amb tot el que tenen al voltant. Encara que tinguem un gran pati on el gos pugui esbargir-se, no hem de deixar de banda que els hi agrada ensumar noves olors i, sobretot, relacionar-se amb nosaltres. Una rutina d'exercicis diària millorarà la seva qualitat de vida i de ben segur allargarà el seu temps al nostre costat.


  

Aprofiteu aquests dies tan bonics per començar a fer passejos saludables amb el vostre company de quatre potes.

  

  

Marina Gonzalo

Veterinària especialista B-5065

Servei de Rehabilitació i Fisioteràpia Veterinària FamilyCan




Comentaris

envia el comentari