BellaterraDiari treballa sinèrgies al Congrés Interpirinenc de Mitjans de Proximitat

El congrés, que es va dur a terme a la Seu d'Urgell els passats 24 i 25 d'octubre, va reunir 180 representants de mitjans locals i regionals de Catalunya i altres punts de l'Estat
BellaterraDiari va assistir al congrès organitzat per l'AMIC
BellaterraDiari va assistir al congrès organitzat per l'AMIC | Redacció

 

 

BellaterraDiari va participar al primer Congrés Interpirinenc de Mitjans de Proximitat celebrat per l'Associació de Mitjans d'Informació i Comunicació (AMIC) els dies 24 i 25 d'octubre, a la Seu d'Urgell. A la cita van anar un total de 180 editors de diferents mitjans locals i regionals de diferents punts de l'Estat, especialment de Catalunya i el País Basc, tot i que també d'altres punts de la geografia estatal, com el País Valencià, les Balears i Navarra

 

 

Un congrès en que l'AMIC va apostar per un model de subvencions que ajudi a sufragar els costos de producció dels mitjans, i va voler "posar en valor" la seva contribució a la dinamització territorial, pels vincles que s'estableixen entre els seus editors i el públic. A més de la creació de comunitats, els principals eixos de la trobada van tenir a veure amb la transformació tecnològica i el model de negoci d'aquestes publicacions.

  

 

El president de l'AMIC, Ramon Grau, va explicar que s'havia volgut focalitzar el congrés en l'àmbit del Pirineu perquè considera que aquest territori pot servir d'exemple de cara a explicar la importància que tenen els mitjans de proximitat com a "eina d'identitat i arrelament" en comunitats que "necessiten molt que hi hagi mitjans petits, però forts". A més, va afegir que la seva incidència pot contribuir a "evitar el despoblament en tots els sentits".

  

 

Assistents al primer Congrés Interpirinenc de Mitjans de Proximitat
Assistents al primer Congrés Interpirinenc de Mitjans de Proximitat | AMIC

  

  

Des de l'AMIC van voler destacar l'ampli ventall de perfils vinculats a l'àmbit de la comunicació que van assistir a l'esdeveniment i van valorat positivament els continguts que es van tractat en les diferents ponències. En aquest sentit, veuen amb bons ulls el model de subvencions del País Basc, que destina ajudes per a finançar una part dels costos de producció d'aquest tipus d'empreses.

  

  

Grau creu que s'han de tindre en compte altres factors, a banda del de l'audiència, a l'hora d'atorgar subvencions. Així, veu interessant que les ajudes es calculin en funció dels "costos estructurals" de les empreses, ja que en el cas del País Basc els recursos públics serveixen per a pagar un 30% dels seus costs de producció.

  

  

Per la seva banda, el vicedegà de la Facultat de Comunicació i professor de periodisme de la Universitat de Navarra, Ramón Salaverría, va presentar un estudi sobre l'evolució dels mitjans digitals en els darrers 25 anys. A través d'ell va explicar que al Pirineu hi ha molts mitjans digitals on només treballa una persona, siguin locals o especialitzats, i que durant la pròxima dècada hi ha possibilitats perquè, en diversos casos, aquests es converteixin en "hegemònics". La seva investigació també conclou que a les zones on hi ha diversitat lingüística creix el nombre de mitjans digitals respecte a altres territoris.

 

 

El Director de la BBC, Matthew Barraclough, va ser un dels ponents estrella
El Director de la BBC, Matthew Barraclough, va ser un dels ponents estrella | Toni Alfaro

  

  

D'altra banda, el Director de la BBCMatthew Barraclough, també va parlar al congrès. Va destacar que gràcies al servei del Local Democracy Reporting Service (LDRS), on treballen 150 periodistes, s'està donant visibilitat a informacions locals que esdevenen notícies rellevants per a tota la Gran Bretanya.

  

  

Assistència de més de seixanta persones procedents de fora de Catalunya

  

Grau es va mostrar satisfet per com s'ha desenvolupat el Congrés Interpirinenc de Mitjans de Proximitat, tenint en compte l'elevada assistència que s'ha registrat de persones provinents de diferents punts, com ara País Basc, País Basc Nord, Navarra, Aragó, Catalunya del Nord, l'Ariege, Andorra, Catalunya, Illes Balears i País Valencià. A més, va destacar la qualitat de les ponències, que van versar sobre els eixos temàtics del model de negoci, la tecnologia i la creació de comunitats.

 

 

BellaterraDiari va poder assistir a diversos actes, durant els que va teixir relació amb altres mitjans
BellaterraDiari va poder assistir a diversos actes, durant els que va teixir relació amb altres mitjans | AMIC

  

  

Davant l'èxit que va tenir la trobada, l'organització es planteja dur a terme una segona edició en un futur. A banda de les presentacions, el congrés tenia com a objectiu fomentar un espai d'intercanvi d'experiències entre els professionals de la comunicació que hi han assistit. D'entre els temes que es van posar sobre la taula, hi ha el de les mètriques per als mitjans de comunicació i per a la creació de comunitats de lectors, la presència de les dones als mitjans, la intel·ligència artificial en la gestió de les xarxes socials o la relació entre comunicació i comerç.

  

  

El congrés, en el qual van participar més d'una seixantena de persones procedents de fora de Catalunya, ha estat un projecte desenvolupat en xarxa amb l'impuls de l'AMIC i la participació de les associacions basques (HEKIMEN i TOKIKOM), a més de professors d'universitats i la dinamització per part de Mediàtic.

 

bellaterradiari
Fotografia conjunta amb periodistes i equip de comunicació de Barcelona, Molins de Rei, Mollet i Granollers, entre altres| Redacció