Nissan, més enllà dels cotxes elèctrics a l’Automobile Barcelona

1,5 M en vendes acumulades i especialistes en la fabricació de bateries d’estructura modular

Enmig de la pluja d’ofertes automobilístiques de l’Automobile Barcelona, Nissan apareix com la marca líder mundial dels elèctrics 100% amb una venda acumulada d’1,5 milions de vehicles d’emissió zero gràcies a la reeixida aliança Renault-Nissan. En aquesta mostra de Barcelona, presenta dos models, el turisme LEAF i el furgó ENV200, especialment per a un ús urbà tan domèstic com comercial i tots dos per a cinc places, amb una porta lateral ample i còmoda el segon. 

 

Ambdós també amb una autonomia a l’entorn dels 250 Km (solució prou correcta) tot i tractar-se del punt feble de totes les versions elèctriques per a qualsevol marca. “250 quilòmetres és un nombre prou elevat de quilòmetres si parlem de circulació per ciutat -explica el director regional de Nissan a Barcelona Luís Pérez Montes-. I si tenim en compte que, a part de poder carregar-se amb qualsevol endoll com si fos un telèfon mòbil, es pot fer i de forma ràpida a tots i cadascun dels concessionaris de la nostra empresa, les facilitats s’incrementen molt més. A tot Espanya tenim 180 punts de subministrament –conclou Pérez-”.

El model Leaf de Nissan | Bernat Capell

 

La problemàtica d’infraestructures urbanes de càrrega, també públiques, segueix sent segons els experts financers la qüestió més vulnerable per a un creixement adequat d’aquest mercat d’automòbils, tot i els esforços que administracions i empreses comencen a fer, en el cas públic, amb fotolineres.  També caldrà plantejar-se, més aviat que no pas tard -afirmen-, l’ajut de les administracions per a l’adquisició de vehicles elèctrics. Avui, està sobre els 5.000 euros per unitat cosa que, tret d’algunes excepcions, fa que el preu mitjà de compra rondi els 30.000 euros. 

 

ENV200 de NIssan fabricat a Catalunya | Bernat Capell

 

 

Una estructura modular de bateries

 

L’evolució en la que es troba la indústria energètica en l’automòbil avui no és altra cosa que una fotocòpia respecte dels primers deu anys de la telefonia mòbil; i on allò que semblava impossible, esdevé gairebé d’una lucidesa cristal·lina. “Estem transformant els vehicles elèctrics en una font d’energia portàtil -explica l'especialista en electricitat en l’automoció Andreu Sancho- perquè aquesta actuï en el punt més dèbil del procés entre els extrems de la seva producció i la utilització final. És a dir, en el seu transport”.  

 

Certament, el transport de què parla Sancho ha estat una qüestió ben coneguda en l’àmbit de l’electricitat, però a la qual tampoc s’havia prestat gaire atenció ja que històricament la seva utilització s’ha mogut en un marc socioeconòmic diferent. Avui, això ha fet “un tomb de 180 graus, de tal manera que la importància en la fabricació de bateries d’alta qualitat i estabilitat és clau”. I està esdevenint una modificació substancial, també en l’engranatge econòmic de la indústria, transformant el que fins ara eren consumidors en proveïdors, i per tant no només rebaixant els costos en la compra sinó fins i tot incrementant els seus ingressos. 

 

Visió de futur

 

El cas de Nissan, pel que fa a fabricació de bateries, és una clara mostra de visió de futur. Els acords amb empreses energètiques mundialment punteres com Eaton o Enel per a la fabricació d’eficients bateries modulars en són una mostra evident, en altres aspectes fins i tot col·labora amb competidors com Toyota i Mitsubishi, que permet una segona reutilització d’aquestes, “una segona vida” expliquen, i que es poden fer servir també per a la provisió a habitatges o complexos d’oficines. 

 

Motor d'un cotxe elèctric | Bernat Capell

 

El cas més extraordinari és l’actual projecte d’implementació en què és treballa, a tot ritme, amb l’estadi Amsterdam Arena. En aquest pla s’està utilitzant un sistema estacionari de 13.800 mòduls, que es correspondria a la utilització de la càrrega elèctrica d’uns 300 vehicles mitjans, que podria il·luminar un partit de l’Ajax o qualsevol aconteixement com ara un concert musical. Vaja, el que resumeix amb exactitud aquest ús ja present de l’energia elèctrica: econòmic, eficaç i per a la protecció del medi al cent per cent.




Comentaris

envia el comentari