El nou Pla Territorial Parcial del Penedès preocupa el sector vitivinícola

Els agents socials de la zona promouen la creació de la Plataforma “Defensem la identitat vitivinícola del Penedès" per iniciar un procés de participació que reforçi la seva identitat
Vinyes al Penedès
Vinyes al Penedès | Preservem el Penedès

Un bon nombre d’agents socials del territori liderats per les patronals del cava i el vi: Institut del Cava, Pimecava i la Unió Vinícola del Penedès i pel Centre d'Estudis del Paisatge Vitivinícola, veuen "grans amenaces" en el plantejament actual del Pla Territorial Parcial del Penedès. Pel que n'han pogut conèixer fins ara, consideren que aquest pla posa en perill la identitat i el futur del Penedès com una comarca amb un entorn únic, un teixit agroindustrial consolidat i una destinació enoturística de gran valor. Amb la creació de la plataforma “Defensem la identitat vitivinícola del Penedès”, els agents volen que PTP del Penedès es comprometi a preservar i potenciar tots aquells elements que garanteixin la continuïtat i la sostenibilitat del paisatge vitivinícola com a motor del desenvolupament de l’economia de la comarca. Amb la campanya d’adhesions en marxa, es preveu que un nombre considerable d’entitats i empreses del territori s’afegeixin a les reclamacions i es puguin reconduir les propostes amb un nou Planejament pel Penedès, participatiu i sensible amb el territori i la seva identitat. Pretenen així impulsar un autèntic procés de participació del PTP del Penedès, mitjançant aquesta plataforma, donant veu a les iniciatives que es puguin donar, i fent el seguiment de la tramitació del planejament.


L’actual gestió del PTP del Penedès, que les entitats fundadores de plataforma consideren caracteritzada per "la manca de transparència", genera una forta inquietud social envers el futur de la comarca i de la seva identitat com a regió fortament vitivinícola. Algunes de les possibles conseqüències detectades són la pèrdua del conreu de la vinya com a sòl de protecció, que obvia els enclavaments vitivinícoles com gestors del paisatge, que traça nous vials i que proposa implantacions d’activitat industrial amb una gran afecció a paisatges de gran valor, desconsiderant especialment el valor singular del paisatge de la vinya. En aquest context, els agents socials del territori creuen que encara és possible reconduir la situació, i que cal fer-ho des de l’inici de la tramitació. Entre les seves demandes, els agents defensen un marc social, econòmic i cultural equilibrat basat especialment en la identitat vitivinícola. Creuen que el PTP del Penedès és una gran oportunitat per corregir els desequilibris territorials i alhora les traces i externalitats negatives que l’afecten sense generar-ne de noves. De la mateixa manera, els professionals del sector del turisme coincideixen en la necessitat de defensar estratègicament una única marca territorial. Finalment, creuen que el PTP del Penedès pot permetre al conjunt del territori posicionar-se clarament com el Pulmó Verd Productiu de de l’àmbit metropolità de Barcelona.


 

Aquelles empreses o entitats que vulguin adherir-se a la Plataforma “Defensem la identitat vitivinícola del Penedès”, poden fer-ho a través de la web www.preservemelpenedes.com




Comentaris
penedes marca de poca qualitat
un vi de qualitat infima i que volen protegir?

envia el comentari