10 Claus imprescindibles per planificar un embaràs

 

 

 

L’article que tot seguit passem a explicar és merament informatiu, i advertim que les pautes cal que siguin donades pels professionals sanitaris. Cada dona té la seva història clínica i social i per tant, és l’equip de metges i infermeres qui ha d’establir aquestes pautes per a la planificació de l’embaràs, ja que no necessàriament serà el mateix per cada una d’elles.

 

Parlar de la planificació d’un embaràs pot semblar una mica absurd, però és important dur-la a terme perquè cal tenir en compte molts aspectes que és possible que ni tan sols hi haguem pensat. Els experts ens indiquen la importància d’aquesta planificació per tal de poder prendre totes aquelles mesures preventives que ens facilitin per una banda, quedar-nos embarassades i per l’altre, que el nostre nadó neixi sà.

Les 10 claus que ara us passem a detallar, són els aspectes bàsics on hem vist que hi ha més consens, en una bona planificació de l’embaràs:

 

1) Vés a veure un metge

El primer pas que has de fer si et vols quedar embarassada és anar a veure el teu metge de capçalera per tal de que revisi el teu historial mèdic i qualsevol tractament que puguis estar seguint, per valorar si aquest pot o no afectar a l’embaràs. El metge t’informarà sobre els medicaments que pots prendre i els que no, els que podràs prendre o no durant l’embaràs o les vacunes que puguis necessitar ABANS de quedar-te embarassada.

Durant l’embaràs hi ha una restricció important de medicaments tan amb recepta com sense, així com medicaments naturals, herbes etc… Si normalment fas ús d’algun medicament en concret, comenta-li per aclarir si el pots prendre i si en cas d’embaràs el podràs seguir prenent.

És important que el metge estigui assabentat de possibles addiccions com fumar, beure alcohol o consum d’altres drogues. També és important comentar el teu cas si vius en ambients estressants o abusius, treballes amb substàncies tòxiques o hi vius al voltant. Tots aquests factors podrien influir en el desenvolupament del teu nadó, i el metge, si fos el cas, pot assessorar-te sobre l’ajuda que pots obtenir per a minimitzar-los.

 

2) Segueix una dieta sana i equilibrada

Durant aquesta etapa de preconcepció així com durant l’embaràs és molt important la teva alimentació. El teu cos ha de tenir tots els nutrients bàsics per alimentar el teu fill i per això cal que segueixis una dieta sana i equilibrada.

 

3) Fes exercici

L’exercici és molt recomanable en qualsevol etapa de la teva vida. En la que ara vols començar ho és igualment.

L’exercici és una font de benestar, però l’exercici d’alta intensitat està contraindicat ja que sembla que podria afectar a la fertilitat tan de la dona com la de l’home.

 

4) Importància de l’àcid fòlic

El teu ginecòleg segurament et recomanarà que prenguis aquest medicament. L’Àcid fòlic és necessari perquè pot ajudar a prevenir greus defectes en el desenvolupament del cervell i la columna vertebral del nadó.

 

5) Digues adéu a l’alcohol, a fumar o a altres drogues

Fumar, beure alcohol, i el consum d’altres drogues tan abans de l’embaràs, com durant el mateix, pot causar molts problemes a tu i al teu nadó, com són el naixement prematur, defectes de naixement i mort infantil.

Abans de quedar-te embarassada fes tot el possible per deixar aquests mals hàbits i si la teva parella també els té, feu-ho conjuntament com una meta abans de d’arribada del nadó. Tots en sortireu guanyant!

 

6) Evitar substàncies tòxiques i contaminants ambientals

Cal que evitis les substàncies tòxiques i altres contaminants ambientals nocius tant a la feina com a la llar, com ara productes químics sintètics, metalls, fertilitzants, repel·lents d’insectes etc.. Aquestes substàncies poden afectar als aparells reproductors dels homes i de les dones.

 

7) Assolir i mantenir un pes saludable

Si tens sobrepès o obesitat tracta de perdre una mica de pes abans de quedar embarassada, ja que aquestes persones tenen més risc de patir dificultats per concebre o complicacions durant l’embaràs. D’aquesta manera passaràs un embaràs més plàcid i millor per tu i el teu bebè!

De la mateixa manera, si tens baix pes també hauries de guanyar-ne una mica abans de quedar-te embarassada, ja que el baix pes també s’associa a problemes per concebre o problemes durant l’embaràs.

 

8) Salut mental

La salut mental té a veure amb com pensem, sentim i actuem, com fem front a la vida. Per a tenir una bona salut mental hem de sentir-nos bé amb la vida i valorar-nos a nosaltres mateixos.

En el moment de buscar una criatura és important estar bé emocionalment, tan perquè facilitarà les relacions sexuals i per tant, la concepció, com per acollir l’arribada del nadó en un espai emocionalment enfocat a totes les seves demandes.

Si estem passant per moments difícils o traumàtics com per exemple, la pèrdua d’un ser estimat, o bé ens sentim angoixats o preocupats per la pèrdua d’una feina, etc.. podem cercar l’ajuda d’un professional que ens ajudi a superar-ho, per a poder fer front al nou repte que ens hem proposat i que ara esdevindrà el més important: ser pares.

 

9) Mantenir relacions en els dies de més fertilitat

Més de vuit de cada deu parelles concebrà en el termini d’un any de relacions sexuals sense protecció. La resta de parelles probablement ho farà al cap de dos anys.

Moltes parelles tracten de tenir relacions en el període d’ovulació que és quan l’òvul és alliberat d’un dels ovaris de la dona i es dóna al mig del cicle menstrual, entre el catorzè i setzè dia a partir de l’última regla. Aquest període dura aproximadament uns 14 dies més.

No obstant, és recomanable no obsessionar-se amb els números i els dies i mantenir relacions sexuals de manera natural i satisfactòria.

Malgrat tot, si al cap de dos anys d’intentar quedar-se embarassada no s’aconsegueix, és recomanable acudir al ginecòleg.

 

10) No et preocupis per l’estrès del dia a dia

Si bé és cert que s’ha relacionat sovint l’estrès amb problemes de fertilitat, aquest estrès hauria de ser molt intens per esdevenir un factor d’infertilitat, com seria una mort en la família o un assetjament a la feina. Ara bé, l’estrès “general” que tots solem tenir en el dia a dia no ens ha de preocupar més del necessari.




Comentaris

envia el comentari