PEATGES, LA CLAU I AMISTATS PERILLOSES

"Ja fa cinc anys que són al govern i els peatges no han fet més que pujar, concretament ara de cara al 2009 amb una mitjana d’augment del 4’24% en el preu dels que depenen de la Generalitat"

El tripartit puja el peatges per sobre de l’IPC en comptes de eliminar-los. Algú dirà que la culpa és de CiU i segur que té raó, en el seu petit cervellet és clar. De fet no cal dir que per a molts Jordi Pujol ha estat la plaga bíblica més gran que mai ens podria haver caigut com a societat, i per tant és normal que d’aquella era fosca a què ens va sotmetre aquesta mena d’anticrist del socialisme se’n derivessin desgràcies com uns peatges que per descomptat només buscaven omplir les butxaques dels poderosos. Però a totes aquestes teories paranoiques només s’hi afegeix un petit gran problema. I és que des del 2003 el PSC va arribar per dur el canvi a gairebé l’única institució que no governava des de la recuperació de la democràcia a Catalunya. I d’això ja en fa més de cinc anys. D’això i del pacte tripartit que els va posar en safata la Generalitat via un pacte amb ERC, que d’altra banda era l’abanderada a l’hora de demanar des de l’oposició el rescat dels peatges.

Encara recordo la consellera Tura (llavors alcaldessa) manifestant-se el 2002 a peu de peatge. Encara recordo els temps en què la cantarella dels peatges va precedir la de les “mans netes” en el discurs del vicepresident Carod-Rovira (quan liderava Esquerra). Però ara ja fa cinc anys que són al govern i els peatges no han fet més que pujar, concretament ara de cara al 2009 amb una mitjana d’augment del 4’24% en el preu dels que depenen de la Generalitat. Un 4’6% si parlem només de cotxes i motos.

Però allò que els deia: n’hi haurà que carregaran la “culpa” sobre les esquenes de Pujol. I per què? Per autisme? Per afició? Per poca capacitat argumentatitva? Sí i no. Però no, bàsicament perquè ahir la conselleria de Joaquim Nadal ja es va encarregar de destacar que aquests increments són els pendents d’aplicar que van ser ajornats en desembre del 2003 i que es repercuteixen sobre els usuaris de forma lineal des del 2005 i fins a l’any 2013. Diuen que això és un acord assolit en el marc del Grup de Treball sobre peatges. Però el que no diuen és que l’adveniment del tripartit i, amb ell, d’alguns que havien estat veus alçades contra els peatges, bé podria haver significat alguna cosa més que no fos la pròrroga d’un sistema asfixiant com el de les autopistes. Perquè bé que la clau dels uns i les amistats perilloses dels altres ens podrien haver aconseguit això o, en el seu defecte, un sistema de finançament digne que ens alleugerís càrregues com les dels peatges, oi?




Comentaris

envia el comentari