L'Abracadabra polític

"A la nova Convergència els farà falta molt més que noms, paraules màgiques i encanteris per seduir una part de l'electorat que està desencantat"

De l'arameu avrah kahdabra o de l'hebreu Aberah KeDabar, vingui d'on vingui, la paraula Abracadabra sempre tindrà connotacions màgiques i relacionada amb encanteris. No en va té a veure amb el poder creador de les paraules, de la llengua. Significa "jo creo mentre parlo o aniré creant mentre parli". És a dir, que només existeix allò que diem, per tant, és important el nom de les coses.

Estic d'acord amb aquesta teoria i li ho vaig sentir defensar ara fa un parell d'anys a en Manuel Forcano quan presentava la traducció al català d'El llibre de la Creació, un llibre molt antic que diuen que conté la fórmula per crear vida. Però quedem-nos amb allò del nom fa la cosa o que perquè existeixi una cosa ha de tenir nom. Això que, en general, és vàlid en tots els àmbits de la vida, s'ha demostrat que no ho és en política.

L'exemple el tenim amb el nom del partit polític hereu de Convergència Democràtica de Catalunya, el Partit Demòcrata. Calia que Convergència canviés de nom? No n'hauria tingut prou en mantenir-lo i canviar el missatge clau? Centrar-se en el què ha de dir i com ho ha dir la nova convergència, no hauria sigut més pràctic? Crec, per exemple, que si la refundació l'hagués hagut de fer Esquerra Republicana, hauria anat per aquí amb més sentit comú per tocar de peus a terra.

I sinó, mirem què han fet altres marques quan han quedat tocades, esquitxades. Recordeu l'afer dels motors dièsel del gegant de l'automòbil alemany, Volkswagen? O McDonald's, el paradigma del menjar ràpid i escombraries més el mal de les vaques boges? Van canviar de nom, de marca? Van canviar de posicionament per canviar la manera com eren percebuts pels consumidors, els seus i els potencials o futuribles.

Apliquem en política. I mirem què han "els altres", el PP, posem per cas. L'ha canviat el nom? No! I això que el seu, de nom, que està inevitablement lligat a la corrupció. És una marca relacionada amb els escàndols que no han parat de sacsejar al partit de dalt a baix, des del mateix Rajoy al regidor popular del poble més petit. Insisteixo: han canviat el nom? No. Han canviat el missatge, la manera d'adreçar-se al seu votant i el que és més difícil, aconseguir-ne de nous.

Però mantenint l'essència, la identitat que els dóna el nom i els vots. Encara que no s'entengui, sí ja ho sé. Però els ha funcionat. A la nova Convergència els farà falta molt més que noms, paraules màgiques i encanteris per seduir una part de l'electorat que està desencantat.




Comentaris

envia el comentari