Una "clàusula de moralitat" per a Dilma Rousseff

"Quants homes, a la història de la humanitat, han estat jutjats per "poc morals"?"

Encara es pot veure en una sala d'un cinema de Barcelona.

Entro ─una dona molt important m'ha dit que l'he de veure─ i, poc puntual, comença la projecció: "Carol", la pel·lícula basada en l'obra "The price of salt" de Patricia Highsmith ─que llavors va signar sota el pseudònim de Claire Morgan─ em transporta a l'any 1952. M'enfonso en el seient i en la mà que m'acarona, perquè sé que la pel·lícula em farà viatjar dins una part molt dolorosa de la nostra història, de la història de les dones i de la de la humanitat.

Carol és una dona en procés de divorci del seu marit. Té una filla. El marit vol que la Carol sigui per a ell, però ella estima dones. I n'estima una, a més, a mida que avança la pel·lícula, de la manera més preciosa que es pot estimar: sense negar-se a si mateixa davant el món.

A Carol li interrompen el Nadal: el seu advocat la crida un dia de vacances de Nadal, a despatx, i li comunica que el seu marit, que té aquells dies a la nena, que ho ha organitzat tot per a tenir-la aquells dies amb ell, li interromprà la maternitat. "El teu marit afegeix una clàusula de moralitat en el procés contra tu, demana la custòdia de la teva filla i no la podràs veure almenys fins el mes de març". És un "si no ets per a mi, no seràs".

Carol és espiada durant uns dies, perquè la clàusula de moralitat ha de tenir contingut en el judici que ha d'interrompre la seva maternitat.

I de sobte penso en Dilma Rousseff: "una altra dona jutjada per una clàusula de moralitat". Una altra dona poc còmoda per al món dels homes. Una altra dona poc còmoda pels interessos del capitalisme.

Se n'ha de dir "cop d'estat", com del marit de la Carol se n'hagués hagut de dir "mascle ferit que ja no tindrà cabuda dins el patriarcat", però una clàusula de moralitat serveix per a convertir la dona en culpable.

L'impeachment contra Dilma és un procés a través del qual se substitueixen 54 milions de vots per una decisió d'uns quants homes de canviar el govern al Brasil.

Quants homes, a la història de la humanitat, han estat jutjats per "poc morals"? Quants judicis polítics, dels de la política del poder, s'han fet contra homes perquè "eren poc morals"? Cap.

Al Brasil Dilma Rousseff, que ja tenia la mudança feta de la seu presidencial, durant més de quinze hores, la van sotmetre a un judici en què, un a un, els diputats parlaven de les faltes morals i ètiques de la gestió de la presidenta. I li van interrompre la presidència.

I ella segueix demanant que li expliquin per què la jutgen. I no li ho expliquen, però la converteixen en poc moral, en poc ètica, i la treuen del mig.

Què fa que, en el present, què ha fet que, en el passat, la història dels homes s'hagi sentit desvalguda per la història de les dones i una clàusula de moralitat resolgui sempre el poder?




Comentaris

envia el comentari