De llibertat menstrual i educació diferenciada

"La veritat us farà lliures, deia l'apòstol, i el cert és que la democràcia sols mereix aquest nom quan el subjecte que decideix ho fa amb totes les dades possibles"

¿Qui no compartiria la justificació que les noies de la CUP van donar fa pocs dies per carregar contra la publicitat que les firmes de compreses i tampons vesteixen d'informació a les adolescents en les seves sessions gratuïtes als municipis? Les cupaires han dit que no volien carregar contra els fabricants d'artefactes cel·lulòsics, ans recordar que les nostres àvies no les utilitzaven i que aleshores el món era molt més ecològicament sostenible que ara, concloent pomposament que sols volien "educació, formació i llibertat".

La veritat us farà lliures, deia l'apòstol, i el cert és que la democràcia sols mereix aquest nom quan el subjecte que decideix ho fa amb totes les dades possibles. I les dades sols arriben al subjecte mitjançant una informació digne d'aquest nom, és a dir, veraç per sòlidament contrastada i digna d'aquest nom per noticiable. En el cas que ens ocupa, la informació necessària és que a més d'una compresa de paper s'hi pot emprar una de roba? Que a més dels bolquers, dels mocadors o els tovallons d'un sol ús existeixen altres de roba que es posen a la rentadora i es poden reutilitzar? Sí, però no crec que calgui gaire explicació sectorial per a adolescents menstruants. Potser no poden ser conscients de forma directa, però sense dubte poden intuir que la cel·lulosa ha estat una de les principals revolucions materials del nostre passat recent; les dones que visqueren l'abans i el desprès de la seva introducció en la vida quotidiana saben de l'alliberament que van experimentar, no sols en relació al temps disponible per a altres menesters, ans també des del punt de vista més fisiològic. La llibertat d'acció també contribueix a fer-nos lliures; sense temps per pensar no es pensa, i és pensant com l'esser humà va passar del mite al logos, i va inaugurar el que amb el pas del temps hem conegut com a filosofia, una part de la qual és la filosofia marxista que tan gaudeix l 'esquerra, fins i tot la cupaire.

Però ens queda un fil per comentar de la terna proposada per les CUP i que jo comparteixo: la llibertat sols pot ser vertadera quan és informada, i la informació no existeix sense formació. Però la formació no és possible sense l'educació, és a dir, sense que el subjecte que ha de ser format no tingui les mínimes competències i habilitats per captar els continguts. L'educació esdevé així l'eina de primer ordre de qualsevol societat lliure, democràticament desenvolupada, dotada de veritable pluralisme, i això significa permetre que l'educació sigui, dins d'uns obvis límits, tan plural com la seva societat, sense traves, amb el suport necessari per tal que tothom pugui escollir aquella mena d'educació que consideri adient. Per això no s'entén que les CUP, tan sostenibles, tan llibertàries, tan volgudament conscients de tot plegat, tan obcecades a que sigui plural i obert el coneixement sobre les dolenteries de certes marques Comerciales, neguin una troballes educatives de primer ordre com ara l'educació diferenciada, més encara, que la neguin a qui, volent-la, no se la pugui pagar. Han d'informar-se més sobre aquest tema, abans d'opinar i de votar. Aquesta informació, molt més que la que tenen sobre compreses de drapets rentables, farà lliure el seu pensament i deixarà de fer més difícil la vida a gent molt humil pel sol fet de no pensar com elles.




Comentaris

envia el comentari