Una campanya exigeix reduir un 30% el trànsit privat per frenar la contaminació

La Plataforma per la Qualitat de l’Aire demana la corresponsabilitat de tots els partits polítics i institucions, per posar solució a un problema de salut pública de primer ordre a Barcelona
La contaminació és un gran problema a la ciutat de Barcelona | Plataforma per la Qualitat de l'Aire

 

La plataforma per la Qualitat de l’Aire ha llançat la campanya "Menys Cotxes Més Salut" amb l’objectiu d'implicar la ciutadania a exercir pressió a l'Ajuntament de Barcelona perquè s’apliquin mesures efectives de reducció del trànsit privat. “El 95% de la població de la ciutat de Barcelona està exposada a uns índexs anuals de contaminació de l'aire superiors als nivells de protecció de la salut”, segons asseguren en un comunicat. Per aconseguir els nivells legals, la Plataforma ha explicat que cal reduir un 30% el trànsit privat, tal com va establir el Pla de mobilitat urbana.

 

La Plataforma posa com a exemple més de 230 ciutats europees, que han promogut aquests canvis i han aconseguit resultats satisfactoris. “Aquestes ciutats han demostrat que no n'hi ha prou amb tenir un bon transport públic. Cal dificultar la circulació dels vehicles privats aplicant un peatge de congestió i limitant l'accés als més contaminants, especialment els dièsel, amb excepcions com poden ser les persones amb mobilitat reduïda, transportistes o els serveis col·lectius com el taxi i els busos”, ha assegurat la plataforma.


Per potenciar el transport públic, la plataforma suggereix que es necessita utilitzar l'espai públic que actualment està reservat pel cotxe, entre un 60 i 70%, comptant els carrils de circulació i els aparcaments en superfície. La campanya explica aquestes mesures i tracta de clarificar confusions generades per solucions que no són efectives, com per exemple la restricció als cotxes de més de 20 anys anunciada per la Generalitat per l'any 2019.
 

La plataforma ha considerat que tant el govern de l'Ajuntament de Barcelona com el de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) han apostat per encarar el problema, posar-lo en l’agenda política i fer-ne sensibilització. Tot i així, han assegurat que el problema segueix vigent i urgeix avui posar el focus en les mesures de restricció permanent del trànsit per començar a implementar-les en aquest mandat. 

 

“La població no pot esperar al 2020 per l’aplicació de mesures eficaces”, adverteix la Plataforma per la Qualitat de l’Aire. L'enitat veu injustificat aquest retard quan el sistema i equipament per realitzar restriccions estarà operatiu al desembre.


Per altra banda, la Plataforma ha recordat que la Comissió Europea ha donat un ultimàtum per l’incompliment dels nivells legals de contaminació a l'aire des de l'any 2010. Asseguren que aquest és el principal problema de salut pública de la ciutat, que causa 3.500 morts prematures anuals a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, nombroses malalties respiratòries, cardiovasculars, neurològiques i diversos tipus de càncer. 
 

La campanya s'adreça a l'alcaldessa de Barcelona i presidenta de l'AMB, Ada Colau. Es demana la corresponsabilitat de tots els partits polítics i institucions, per posar solució a un problema de salut pública de primer ordre, adverteix la plataforma“Necessitem mesures que siguin aplicades en aquest mandat i Barcelona se situï entre les ciutats europees que estan liderant la lluita contra la contaminació”.

 

El RACC demana canvis en les restriccions al trànsit

 

D'altra banda, el RACC ha analitzat les mesures anunciades per la Generalitat de Catalunya i l’AMB, que contemplen diferents restriccions de circulació per als turismes i les furgonetes més antics, i ha proposat un document que inclou un seguit de canvis i un paquet de propostes a les mesures per a millorar la qualitat de l’aire aprovades els darrers mesos per aquestes administracions.

 

El RACC considera que cal prendre mesures per millorar la qualitat de l’aire i algunes passen per eliminar els vehicles més contaminants de forma progressiva i coordinada. 

 

Entre altres mesures, el RACC proposa vincular l'impost de circulació en funció de les emissions, millorar el transport públic i les infraestructures de transport, l'ampliació de la xarxa de punts de mesura de la qualitat de l’aire o la desincentivació del consum del dièsel.



Comentaris
Perdoneu...
El problema de la contaminació no rau tan sols en el cotxes. Per què no fan campanya en contra de les calefaccions de gasoil o dels creuers? El problema del cotxe és tan sols tecnològic (dels dièsel) i es resoldrà a curt termini amb les restriccions als vehicles més contaminants. Cal putejar a la gent que entra o surt de Barcelona per anar a treballar? Crec que és una actitud força intolerant, i que es dona massa veu a aquesta gent, contraries al cotxe, no perquè contamini sinó per ideologia.
0

envia el comentari