Rajoy posa l'alta velocitat espanyola com a "exemple de lideratge"

L'obra, iniciada fa 25 anys amb el corredor Madrid - Sevilla, és una de les infraestructures ferroviaries d'alta velocitat menys rendibles del món
De la Serna, Rajoy i Cifuentes, abans de pujar al tren commemoratiu, aquest matí a Atocha | Joan Guirado

 

El president del govern d'Espanya Mariano Rajoy, ha posat el TGV espanyol com a exemple de "lideratge i exemple" durant l'acte commemoratiu de 25è aniversari de la inauguració de la primera línia que va connectar Madrid amb Sevilla, l'any 1992. Rajoy ha recordat aquell viatge acompanyat del ministre Iñigo de la Serna i la presidenta de la Comunitat de Madrid Cristina Cifuentes, en el mateix tren que va fer el primer viatge inaugural, el Miguel de Cervantes, avui remodelat i amb un temps de viatge força inferior al que aleshores va encetar l'era de l'alta velocitat a Espanya. El trajecte entre Madrid i Sevilla, avui, ha durant dues hores i vint-i-cinc minuts, quaranta minuts menys que el tren que l'any 1992 conduïa Alfredo Duran, avui gerent del Corredor Sud i que ha viatjat amb les autoritats dins el tren commemoratiu.

  

Lluny queden els sis trens diaris entre Madrid i Sevilla, que en el moment de la posada en funcionament de la línia cobrien el trajecte. En l'actualitat, divuit trens cobreixen diàriament els 533 quilòmetres que hi ha entre dues capitals i el TGV s'ha convertit en una eina de treball per a molts empresaris i estudiants que es desplacen periòdicament a Madrid, una imatge força allunyada del "tren de les folklòriques i els toreros" amb què alguns polítics el van batejar aleshores. Tanmateix, la línia continua no sent rendible econòmicament.

  

Rajoy ha aprofitat l'acte d'avui a Sevilla, davant la presidenta de la Junta Susana Díaz i l'expresident Felipe González, per reiterar que l'alta velocitat espanyola és un "exemple de vertebració territorial" i "connectivitat entre les principals ciutats de l'Estat". El líder del govern espanyol també ha recordat que en els 25 anys de funcionament de l'alta velocitat a Espanya, el TGV ha transportat a més de 357 mil usuaris. Mariano Rajoy, a més, ha anunciat una inversió de més de 500 milions d'euros per a l'adquisició de 15 nous trens d'alta velocitat.

 


L'obra precursora en el sobrecost de l'AVE

Les obres del TGV entre Madrid i Sevilla, que van començar el 1988 i van durar quatre anys, un temps molt inferior al de construcció de la infraestructura entre Madrid i Barcelona, va suposar el primer sobrecost de l'AVE espanyol. En concret, les obres entre Madrid i Sevilla van costar un 30% del pressupostat, 2.704 milions dels 1.574 que s'havia projectat que costaria l'obra. El 1992, el tren va transportar 1,31 milions de passatgers, un terç del què va assumir aquesta línia l'any passat situant-se en els 3,23 milions, una xifra molt inferior als 8 milions d'usuaris pels quals es considera necessària una infraestructura d'aquestes característiques.

 

Espanya: líder en quilòmetres de via però no d'usuaris

Des de l'arribada de l'AVE a Espanya, RENFE ha anat suprimint la majoria de trens de llarga distància que connectaven les diferents capitals, com el Talgo Estrella entre Figueres, Barcelona i Madrid o el tren nocturn entre Barcelona i París. Aquests canvis anaven destinats a afavorir l'ús de l'alta velocitat, amb preus més elevats i amb millors prestacions i menys temps de durada que els trajectes esmentats. No obstant això, la pujada de les tarifes de l'AVE, la falta de trens més populars i la disminució del preu dels bitllets d'avió, ha fet que en lloc d'agafar el TGV molts usuaris que utilitzaven els trens nocturns s'hagin passat a l'avió. Amb dades, Espanya és un dels països amb més quilòmetres de vies d'alta velocitat del món, però en canvi pels 2.500 quilòmetres de via només hi circulen de mitjana 2.363 usuaris, enfront dels 27.085 d'Itàlia, els 61.394 de França o els 158.121 de Japó, amb una xarxa menor. L'exministre de Foment José Blanco, va arribar a declarar que "amb l'AVE hi ha hagut una planificació abusiva. Ens hem autoenganyat".


 

 

Barcelona - Sevilla, sense passar per Madrid

L'AVE es va concebre com a un projecte radial que tot rodés al voltant de Madrid - Puerta de Atocha. No obstant això, el trajecte entre Barcelona i Sevilla, juntament amb el de València - Sevilla, és l'únic entre dues grans capitals que es pot fer sense haver de fer parada a l'estació madrilenya. El nou servei es va posar en marxa el 2009 reduint el temps de viatge en 50 minuts, ja que els trens voregen Madrid i s'estalvien de parar a Atocha com feien fins aleshores.

Ni una paraula de la corrupció

Malgrat que l'AVE ha estat el paradigma de la corrupció a Espanya, una de les obres on presumptament més persones hi han posat la mà -des d'empresaris o directius d'ADIF-, avui ni Mariano Rajoy ni Cristina Cifuentes han dit ni una sola paraula dels diferents escàndols que afecten el seu partit. La detenció de l'expresident de la Comunitat de Madrid Ignacio González, que declara aquesta tarda davant el jutge Eloy Velasco, no ha suscitat cap reacció de cap dels dos líders populars, que avui han somrigut davant els fotògrafs durant el viatge inaugural. De fet, Rajoy, està pendent de saber quin dia haurà de declarar com a testimoni per la trama Gürtel.



Comentaris
Cal Marxant 1 de ...
JA!JA!JA!! Millor riure per no plorar!! Tants casos de corrupció com té i posa d'exemple del que és Espanya el més gran cas de corrupció que hi ha!! L'AVE és la infraestructura més cara i inútil que hi ha al món (només hi ha dues línies rendibles al món)! I a Espanya encara més!! Espanya és el país amb més Km per habitant del món (85km contra 30 de França que és el segon) i el que menys ús en fa (11.800viatges/Km i any contra els 38.000 de la Xina que és següent en la llista que menys l'usa.
0
Cal Marxant 2 de....
Per tenir una idea de la magnitud de la tragedia i una referencia de les dimensions de la cosa: L'ampliació del Canal de Panamá va costar 4.200 milions d'euros, aproximadament el mateix que la línea d'AVE de Madrid a Valladolid. Aquesta, per tal que pogués suportar els costos del seu manteniment, hauria de transportar 6 milions de passatgers a l'any i en prou feines arriba als 180.000.
0
Cal Marxant
Els motius d'això els explica en Jofre Llompart aquí: http://elmon.cat/opinio/18168/el-rescat-de-catalunya A quí beneficia invertir en aquestes obres forasenyades? Potser a la Llotja del Bernabéu? Penseu que el manteniment d'aquestes infraestructures és molt car i el fan les mateixes empreses que el construeixen...
0
Cal Marxant 4 de...4
Cas a banda és la línea d'AVE que OHL liderant un pull l'empreses ha construït a Arabia Saudita gràcies al comisionista de la Zarzuela. Una línea que abans d'iniciar la seva operación ja preveu unes pèrdues de 1.000 milions d'€ en 12 anys, que son els que es va comprometre a gestionar ADIF (empresa pública que es tragarà aquest déficit, és a dir, els espanypols). Aquest déficit no inclou el que de ben segur hi haurà pel fet d'haver de mantenir les vies netes de sorra, el projecte no ho preveía..
0
Karlus
Això ha sigut un negoci rodò per tots els lladres que han governat en aquests anys i que han creat una estructura deficitaria que paguem tots . Es un exemple a no seguir. Son paranoies hispàniques de miserables grandeses
0
Vergonyos
L'unic lideratge es amb corrupció, que per cert quan recuperarem tots els diners defraudats i robats? O es un bon negoci uns pocs mesos a preso, i disfrutar dels diners no tornats? L'alta velocitat espanyola es una bogeria, hipotecant unes quantes generacions. Les inversions inmediatament productives i rendibles, si no pasen per Madrid ni plantejaro. Una DUI ja o farem tart.
0
"lideratge i exemple"?
Usar els diners de tots per satisfer els capricis d'uns quants, exactament, de què és exemple ? Si "pels 2.500 quilòmetres de via només hi circulen de mitjana 2.363 usuaris, enfront dels 27.085 d'Itàlia, els 61.394 de França o els 158.121 de Japó", exactament què lideren ?
0
Vicenç Ramoneda
La arena del AVE a La Meca causa estragos: trenes en el desierto a 5 km/h y no a 300. http://www.elindependiente.com/economia/2017/03/09/la-arena-del-ave-a-la-meca-causa-estragos-trenes-en-el-desierto-a-5-kmh-y-no-a-300/ Rajoy, com sempre! http://olegif.com/bin/gifs/00/28/83.gif
0
Gratal
El problema no és que ho digui, sinó que molta gent s´ho creu i diu "ooooooooooooooh" (com quan miren un castell de focs).
0
xup
i com predre cales a dojo, encara que tant els hi fot (no paguen ells)
0
pais de pandereta
No poden ser més ridiculs. Hi ha algú catala que encara vulgui quedar-s'hi?
0
Totes les vies van de provincias a Madriz, l'epicentre del món mundial
El 85% de les línies són deficitàries i a més s'ha utilitzat el fons per a les pensions per fer-ho possible, però... Què me'n diueu dels vots que han comprat pel mateix preu?? I els comissionistes que s'han fet d'or?? Sense anar més lluny, m'han dit que hi ha el gendre d'algú que...
0
ave cèsar
jajajajajajajajajajajajaj
0
Ai qu'em pixo!!!
Per Raxoi, exemple de lideratge es tenir rendiment negatiu: Avui he llegit un article al Periódico que deia que fins ara l'AVE ens ha costat més de 1.000€ per españolito.
0
Bacoretta
Aquests polítics han fet de Espanya la cova de Alí Baba, Una vergonya mundial.
0
Alaguait
Vistos els números que resulten d'aquesta inversió es més aviat el "lideratge d'una bancarrota" o es que a més pagar el beure ens pren per tontos?
0
sinto ploure
Com a exemple de malversació i de prevaricació, més aviat
0
sinto ploure
De lideratge de la Esperanza Aguirre, per exemple: La família d'Esperanza Aguirre, beneficiada pel traçat de l'AVE a Lleida Ha promogut més de 9.000 habitatges al voltant de l'estació del tren a Guadalajara http://cadenaser.com/ser/2003/09/29/espana/1064793013_850215.html
0
Espanyistan
El que es un nyap d'això li diuen èxit. Marca espanya.
0
sincerament
no son "AVES", ...son "BUITRES" (...és a dir, VOLTORS, ...perquè tothom ho entengui)
0
SINCERAMENT
....segons dades oficials, USA no te trens d'alta velocitat perquè no s'ho pot permetre ....no cal dir res més ! españYa = corrupció per majoria absoluta amb monarquia bananera inclosa. Bye bye !!*!!
0

envia el comentari