La motxilla bioclimàtica: un programa educatiu pràctic i vivencial

El medi ambient i la salut son les àrees de medi natural més rellevants socialment i significatives per a l’educació primària i secundària. Però el diàleg entre la educació ambiental, l’educació per la salut i l’educació científica sovint no és planer. En aquest sentit cal una nova mirada que aporti didàctiques adreçades a la integració d’aquests àmbits des de la perspectiva actual de la complexitat. Aquest és el cas de la motxilla bioclimàtica.  

 

L’Institut Salas i Xandri de St. Quirze del Vallès és un dels instituts de secundària pioners a Catalunya en l’ús de la motxilla bioclimàtica, un recurs didàctic que va posar en marxa Ensenyament en col·laboració amb el Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa, i que permet apropar a l’alumnat a l’aprenentatge de les ciències i la tecnologia des d’una perspectiva més dinàmica i propera a la realitat quotidiana de l’estudiant, alhora que els alumnes es converteixen en petits auditors energètics.

 

El Departament d’Ensenyament va engegar aquest projecte, amb la col·laboració del Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa, que en el marc del seva vocació per la divulgació de coneixements científics i tecnològics, ha aportat els seus coneixements en matèria d’energia i medi ambient, fomentant l’aprenentatge de les ciències i la tecnologia en qüestions com l’eficiència energètica, la seguretat de subministrament i la salut i ha assumit la producció de les motxilles.

 

 

 “La motxilla bioclimàtica és una maleta que conté 7 aparells de mesura que permet als alumnes conèixer diferents variables de l’aula: temperatura, pressió atmosfèrica, distancies…I a més dels aparells, també hi ha unes fitxes per tal que els alumnes aprenguin ells sols a fer servir els aparells”. Apunta Jaume Feliu, professor de tecnologia i cap d’estudis de l’Institut Salas i Xandri de St. Quirze del Vallès. "Fins ara, hi ha participat 74 centres i més de 2.750 alumnes han fet servir aquesta motxilla bioclimàtica, amb alts índex de satisfacció del professorat, que creuen que és una eina que li ha permès millorar la implicació i d’interès de l’alumne envers l’àmbit cientificotecnològic".

 

El Museu del Gas, de la Fundació Gas Natural Fenosa, mostra una vocació per la divulgació de coneixements científics i tecnològics

 

A L’Institut Salas i Xandri de St. Quirze del Vallès l’any passat amb aquesta motxilla van fer un estudi bioclimàtic de l’espai del centre i van redactar un informe amb les condicions actuals i propostes de millora per fer-ho més sostenible. En aquest estudi van analitzar entre d’altres coses, el grau de confort dels espais o el consum energètic necessari per mantenir-los, per exemple, en temes d’il·luminació o durant els mesos d’hivern que fa més fred. Aquest informe després es va presentar al tècnic de medi ambient de l’Ajuntament, que va visitar el centre.

 




Comentaris

envia el comentari