Els radars a Terrassa, Vallès i Catalunya

El 2010 va entrar en funcionament el primer radar de tram al túnel de Vielha i actualment, en el conjunt de la xarxa viària de Catalunya, hi ha 19 radars de tram, i cal afegir els dels Túnels de Vallvidrera. Això representa un total de 97,76 km de les carreteres catalanes coberts per aquest tipus d'aparells de control de velocitat mitjana.

 

20170302_1147562248

 

En l’avaluació que ha fet el Servei Català de Trànsit (SCT) del seu funcionament es constata que s’ha reduït de mitjana en el conjunt de trams més d’un 70% la sinistralitat amb víctimes mortals i ferides de gravetat. El coordinador de seguretat viària i mobilitat de l’SCT, Òscar Llatje, ha explicat  que “cal esperar un temps més per veure com evoluciona, atès que hi ha alguns dels trams que només fa un any que estan en funcionament i ha afegit que “tenint en compte valors provisionals, els que han enregistrat una baixada més important són els situats a l’N-230, N-II i N-340”.

 

En aquest sentit, s'ha passat de 275 sinistres amb persones mortes i ferides greus en aquests trams abans d’instal·lar el radar de tram, a 13 accidents amb persones mortes i ferides greus.

 

La política de seguretat viària de l‘SCT aposta per la progressiva instal·lació de radars de tram, atès l’impacte positiu en el descens de la sinistralitat mortal i greu i la moderació de la velocitat, sense oblidar els sistemes de control convencionals, els radars de punt (fixos i mòbils), que tenen també un efecte reductor de l’accidentalitat.

 

Infografia radars de tram

 

Alguns dels principals avantatges dels radars de tram segons Trànsit són:

  • Eviten frenades sobtades.
  • Cobreixen de forma efectiva un tram sencer d’una via.
  • S’obtenen velocitats més igualades i uniformes al llarg de tot el tram.
  • Són un element dissuasiu sobre el comportament dels conductors.
  • Constitueixen una eina eficaç per reduir la sinistralitat i millorar la seguretat viària.
  • Complementen els sistemes de control convencionals, com els radars microones, de làser i els piezoelèctrics.

 

Els radars de tram complementen la xarxa de cinemòmetres fixos i mòbils de què disposa el Servei Català de Trànsit. Així doncs, actualment hi ha 195 radars a Catalunya, amb  una ràtio de 26 aparells per milió d’habitants.

 

A Espanya la mitjana de radars és de 36 per milió d’habitants. Aquesta ràtio, i la de Catalunya, contrasten amb les dades de països europeus líders en seguretat viària, com Holanda (amb una ràtio de 71,2 aparells per milió d’habitants) o el Regne Unit (amb una ràtio de 92,1 aparells per milió d’habitants).




Comentaris

envia el comentari