Dia Mundial de la Diabetis: consells i pautes de prevenció

L’Atles de la Diabetis del 2015 de la FID (Fundació per la Diabetis) estima que un de cada 11 adults la pateixen, el que suposa uns 415 milions de persones a tot el món

La diabetis és una condició crònica que passa quan el cos no pot produir suficient insulina o no pot utilitzar insulina, i es diagnostica observant els nivells alts de glucosa en sang.

La insulina és una hormona produïda en el pàncrees. Es requereix per transportar la glucosa des de la sang a l'interior de les cèl·lules del cos on s'utilitza com energia. La falta, o ineficàcia, de la insulina en les persones amb diabetis vol dir que la glucosa continua circulant a la sang. Amb el temps, els alts nivells resultants de glucosa en sang (coneguda com hiperglucèmia) causen mal a molts teixits del cos, donant lloc al desenvolupament de complicacions per a la salut que poden ser incapacitants i posar en perill la vida.

 

Quins són els diferents tipus de diabetis?

 

Els tres tipus principals de diabetis són:

 

Diabetis tipus 1

Factors de risc esdevenen per l’historial familiar de diabetis, la genètica, una infecció i altres influències ambientals.

• Apareix sobtadament i actualment no es pot curar.

• Sense insulina, una persona amb diabetis Tipus 1 no pot viure.

 

Diabetis tipus 2

Els factors de risc poden esdevenir pel pes excessiu, la inactivitat física, la dieta pobra, la genètica, l’historial familiar de diabetis, els antecedents de diabetis gestacional i l’edat avançada.

• Pot passar desapercebuda i no diagnosticada durant anys.

• Sovint es pot controlar amb canvis en la dieta i augment de l'activitat física. En alguns casos és necessari prendre medicació.

 

Diabetis gestacional

• Apareix durant l'embaràs.

• Està associada amb un augment del risc en la mare i el nen de desenvolupar diabetis tipus 2 més endavant.

 

Una alimentació saludable i un augment de l'exercici físic poden reduir el risc de desenvolupar diabetis tipus 2

 

Recomanacions per a una dieta saludable per a la població general:

1. Beu aigua, cafè o te en lloc de suc de fruita o refrescos.

2. Menja  tres vegades al dia verdures, incloses verdures de fulla verda.

3. Menja tres peces de fruita fresca cada dia.

4. Tria nous, una peça de fruita fresca, un iogurt sense sucre com a refrigeri.

5. Limita el consum d'alcohol a un màxim de dues begudes estàndard per dia.

6. Tria talls nets de carn blanca, aus o peix en lloc de carn vermella o processada.

7. Consumeix pa, arròs o pasta integral en lloc de pa, arròs o pasta blanca.

8. Triar greixos insaturats (oli d'oliva o girasol) en lloc de greixos saturats (mantega, greix animal, oli de coco o palma).

 

* Tota la informació prové del Servei d’endocrinologia de l’Hospital Universitari MútuaTerrassa.

* FONT: ATLES DE LA DIABETIS DE LA FID 2015.

 




Comentaris

envia el comentari