Marta Marimon: «Ens urgeix un canvi de model energètic»

La directora del Departament Vehicle Elèctric de Nissan Iberia explica els projectes de la marca japonesa per a millorar l'accés sostenible a l'energia i introdueix el concepte de l'emmagatzematge
"L'energia pot ser més econòmica però també més sostenible i democràtica", diu Marta Marimon | Nissan Elèctric

 

Marta Marimon (Barcelona, 1970) és directora del Departament del Vehicle Elèctric de Nissan Iberia S.A, empresa des d’on lideren projectes innovadors a la recerca d'un canvi de model energètic. "Hem d’estudiar alternatives i gestionar la nostra pròpia energia de forma diferent", diu. "Europa ens porta molt avantatge en aquest camp, i ens hem de posar les piles per ser un país competitiu i eficient també des del punt de vista energètic". 

 

Faci'ns una radiografia ràpida de com està el sector energètic. 

 

A dia d'avui no superem el 10-15% d'ús d’energies renovables i continuem tenint una dependència energètica molt gran de les grans companyies de països tradicionalment exportadors de gas i petroli. Comprem a l’exterior el 70% d'energia (estem 20 punts per sobre de la mitjana europea), la major part de la qual, en forma de petroli.

 

No sembla massa optimista...

 

No, perquè llencem els diners i sabem que l’energia pot ser més econòmica i sobretot més sostenible i democràtica. Cada cop hi ha una major demanda energètica per part dels països en desenvolupament i una oferta més concentrada i especulativa; a més, continua creixent la pressió perquè disminueixi l'ús de plantes contaminants. I mentrestant, qui ho paga és el consumidor, que veu com li puja el preu de la factura cada mes. 

 

Aleshores, quin és el camí?

 

Hem de fer un canvi de model energètic, és un tema cabdal i urgent. Hem d'apostar per un model mediambientalment sostenible, econòmicament racional i socialment responsable. I la resposta no és una altra que les energies renovables amb l’autoconsum i la generació distribuïda. D’aquesta manera, aconseguirem una energia més neta per al nostre aire i el nostre medi; una energia feta aquí, per tant, més econòmica i que generarà coneixement i riquesa al nostre voltant; i una energia que estarà a l’abast de tots, deixant enrere la pobresa energètica.

 

I si aquest és el model, què passarà a la nit o en dies en què no bufi el vent?

 

Quan parlem de dirigir-nos a un mix elèctric d'origen majoritàriament renovable i amb garanties, hem de parlar d’emmagatzematge: aquest és el garant perquè uns dies sense gaire irradiació solar, poc vent o manca d’aigua als embassaments hidroelèctrics no suposin un risc per al sistema.

 

La nostra experiència desenvolupant bateries de gran capacitat per als nostres vehicles 100% elèctrics ens ha proporcionat el coneixement per a crear solucions d’emmagatzematge per al sistema elèctric i l'oportunitat per a donar una segona vida a les bateries que deixen de ser útils als vehicles, per tant, convertint un potencial residu en un actiu per a tots.

 

Alhora, els nostres vehicles 100% elèctrics, mitjançant el sistema V2G (vehicle a la xarxa, Vehicle 2 Grid en les seves sigles en anglès), es converteixen en elements d’emmagatzematge del sistema elèctric, proporcionant-li estabilitat i eficiència.

  

Com funciona?

 

L’xStorage és un sistema d’emmagatzematge que permet una gestió energètica optimitzada per a tots els casos i tipus de consumidors. En una llar unifamiliar podem emmagatzemar l’energia d’una coberta fotovoltaica generada quan no ens trobem a casa i utilitzar-la quan hi tornem. En qualsevol vivenda d'un bloc permet acumular energia a la nit quan és més barata i neta i consumir-la durant el dia.

 

Això seria a nivell domèstic. Què passa en l'àmbit industrial?

 

Òbviament aquesta és una solució molt rellevant per a les activitats i negocis que tenen una utilització intensiva d’electricitat, no només perquè incorporin generació renovable sinó també per a gestionar de forma més eficient els seus pics de consum i la seva contractació energètica.

 

Pensem per exemple, en les empreses que utilitzen generadors per a emergències quan marxa la llum. La idea seria substituir els generadors actuals de dièsel, que contaminen molt, per emmagatzematge. I, de nou, aquest sistema ofereix aspectes positius colaterals: l’emmagatzematge pot cobrir les necessitats d’electricitat a l’empresa "propietària", i també del veïnat, en funció de les necessitats de la xarxa i de la demanda.

 

Per tant, és un model on tothom hi guanya: el consumidor, però també les empreses elèctriques?

 

Hi guanya la societat perquè el consum és més net i econòmic per a tots. El consumidor perquè tindrà una energia a preus més accessibles. Les empreses elèctriques actuals naturalment han de tenir el seu paper de gestió en un nou model energètic perquè tingui garanties. Pel seu coneixement i experiència han de convertir-se en les companyies que optimitzin el sistema i el dimensionin adequadament.  

 

De fet, hi ha països com la Gran Bretanya o Dinamarca on les elèctriques adquireixen xStorage per a instal·lar-los als seus clients a canvi que aquests els permetin la seva gestió Aquestes elèctriques s'adonen que el transport i distribució són cars i poc eficients i l’emmagatzematge és la millor solució.

 

Algun exemple que ja estigui funcionant o que s'activi en breu?

 

Aquest mes de setembre, per posar un exemple, instal·larem 264 bateries reciclades a l’Estadi Amsterdam Arena de l’Ajax. Els estadis necessiten una potència molt elevada en moments puntuals i no poden quedar-se sense llum perquè els suposaria unes pèrdues milionàries. L'Arena ha decidit instal·lar unes plaques fotovoltaiques a la coberta i utilitzarà bateries reciclades del Nissan Leaf que suportaran el sistema elèctric de l’estadi però també donaran servei a tot el veïnat en cas de necessitat.

 

Petits grans canvis que de moment arriben amb comptagotes. Els veurem nosaltres o serà una inversió per als nostres néts?

 

Aquí anem tard per culpa de la legislació, que és lenta, però els objectius de la UE per al 2020 són molt clars al respecte d’emissions, eficiència energètica i incorporació de renovables, per tant, no podem mirar cap a un altre cantó i hem de fer que els canvis siguin una realitat de seguida.

 

Podem veure altres països on ja funciona. Al Regne Unit, per posar un exemple, ja han establert que al 2025 no es permetrà la venda de cap vehicle que no sigui 100% elèctric; i al 2050 tota la flota serà elèctrica. I si tots aquests vehicles es connectessin a la xarxa, donarien llum a tot el Regne Unit, Alemanya i França junts.

 

Alemanya, per altra banda, té des de fa molts anys una política clara per a afavorir l’autoconsum al qual les solucions d’emmagatzematge com l’xStorage estan ajudant a consolidar-se amb una penetració rècord al món.

 


 

L’APUNT

 

La catàstrofe nuclear de Fukushima al 2011 va esdevenir un moment clau per al desenvolupament del generador elèctric: el fet que necessitessin obtenir energia els va portar a convertir les bateries dels vehicles híbrids en generadors d’energia d’emergència. En aquest moment, empreses japoneses com Nissan es van adonar de la importància d’aquest tipus de generadors que faria accelerar la seva aposta pels vehicles elèctrics i per sistemes d’emmagatzematge d’energia alternatius.

 




Comentaris
NissanLEafEdu
He tingut la sort de comprar un leaf del 2016 a bon preu. Ara no passo per la gasolinera i es un plaer bastant important. Benvingut Futur!
0

envia el comentari