Vehicles compromesos amb la societat

Catalunya celebra la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, que promou hàbits de mobilitat més sostenibles, segurs i saludables. I el gas natural vehicular s’obre pas com l’energia alternativa més utilitzada per a vehicles
Els vehicles moguts per gas natural redueixen radicalment les emissions contaminants
Els vehicles moguts per gas natural redueixen radicalment les emissions contaminants | Foto: Gas Natural Fenosa

 

Són més silenciosos, contaminen menys i són més eficients. I han arribat per ocupar un lloc important a les nostres carreteres. Taxis, vehicles particulars, autobusos i també grans camions de transport pesat ja es mouen a casa nostra amb motors de gas natural. Ja són una realitat consolidada a l’Amèrica Llatina i en països europeus, especialment Alemanya, Itàlia i Ucraïna i la seva implantació avança a bon ritme entre la societat, cada vegada més conscienciada amb la lluita contra el canvi climàtic. Del 16 al 22 de setembre, Catalunya ha celebrat la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, que promou hàbits de mobilitat més sostenibles, segurs i saludables. Un bon moment per iniciar un viatge per descobrir els avantatges dels vehicles amb motor de gas natural.

 

 

L’aliat de la mobilitat urbana

 

El taxi d’en Manel Cabello volta per Barcelona i l’Àrea Metropolitana. “És un altre món”, ens explica. Sobretot per a la butxaca, perquè “si en fas un ús intensiu, com és el meu cas, l’estalvi en el consum és molt evident, més del 50% respecte al consum de benzina”. Fent números, amb 20 euros de benzina recorrem uns 383 km, amb dièsel, 496 km, i amb el gas natural vehicular podem arribar als 694 km. Però com a servei públic que és el taxi, en Manel remarca que un vehicle mogut amb gas natural és també “un compromís amb la societat, perquè les emissions contaminants es redueixen substancialment, el soroll és mínim, i per tant, la contaminació acústica és molt menor a la ciutat, i com que el tub d’escapament només emet vapor d’aigua, no desprèn olor de benzina”.

 

Aquest taxista té clar que el gas natural vehicular és “el futur per a la mobilitat sostenible a les ciutats”, però reconeix que cal ampliar la xarxa de punts de subministrament, perquè, en el seu cas, l’autonomia mitjana és de 230 km, encara que reconeix que en altres vehicles a gas l'autonomia és superior. “Per a mi és suficient, perquè a Barcelona i l’Àrea Metropolitana hi ha punts de subministrament, però si es vol estendre com un model de mobilitat per a tothom, la xarxa ha de créixer”. Pel que fa al manteniment, “no hi ha reparacions específiques, només cal un certificat de revisió del circuit del gas”, explica el Manel Cabello. I pel que fa al cost d’adaptació del motor, aquest taxista posa de relleu que l’amortització del cost és ràpida, perquè “costa 1.700 euros + IVA, però Gas Natural Fenosa ofereix subvencions de 1.000 euros en càrrega de gas natural.


L’usuari s’estalvia un 50% de mitjana respecte al consum de combustible convencional
L’usuari s’estalvia un 50% de mitjana respecte al consum de combustible convencional | Gas Natural Fenosa

 

GNV, eficient i sostenible

 

Tant en forma comprimida (gas natural comprimit) com en forma líquida (combustible natural liquat) és el combustible més eficient i sostenible. Segons un informe de Sedigas, el gas natural vehicular és ja una alternativa real que permet millorar la qualitat de l'aire de les ciutats. Si el comparem amb el vehicle de benzina o dièsel, redueix en més d'un 85% les emissions d'òxids de nitrogen i en gairebé el 100% les partícules en suspensió, principal causa de problemes respiratoris en nens i gent gran en entorns urbans derivats de la contaminació urbana. També es redueixen un 24% les emissions de CO2, principal gas de l’efecte d’hivernacle. De fet, es calcula que una substitució del 5% del parc de vehicles pesats i turismes de gasolina i dièsel per un parc de gas natural a Madrid i Barcelona ​​reduiria les emissions de tots els gasos contaminants un 5%.

 

Els principals fabricants automobilístics disposen de models a gas natural i motors bi-combustible que poden funcionar alternativament amb gas natural i gasolina. Un d’ells és SEAT, que té un acord amb Gas Natural Fenosa -l'única empresa que acredita més de 20 anys d'experiència oferint solucions de mobilitat sostenible a través de l'ús del gas natural com a combustible d'automoció- per potenciar projectes d'innovació conjunts i expandir l'ús del gas natural en l'àmbit de la mobilitat a l’Estat espanyol. És per això que hi ha tot un paquet d’ajudes a la compra i adaptació de vehicles de tota mena.


Transports Mariné té un camió mogut 100% amb gas natural
Transports Mariné té un camió mogut 100% amb gas natural | Foto: Gas Natural Fenosa

 

Un transport pesat sostenible

 

Però no només els vehicles particulars i els taxis troben avantatges en els motors de gas natural. També els vehicles pesats poden ser aliats en la lluita contra el canvi climàtic. En Jordi Mariné, propietari de l’empresa Transports Mariné, ha fet el pas a un transport més sostenible, i té clar que quan ampliï la seva flota de camions, seran moguts per gas natural. “Arran de la crisi econòmica buscàvem una sortida, el preu del combustible convencional estava disparat i es feia difícil continuar. Vam saber que el gas natural era també una opció per al transport pesat, i ens hi vam llançar comprant un camió amb motor de gas natural”, explica a El Món en Jordi. Transporten fonamentalment  material de construcció, i la clau, afegeix, és “que les rutes que ha de fer un transportista passin per punts de repostatge de GNL, perquè l’autonomia és limitada que el dièsel. Però amb les rutes ben marcades, l’estalvi és molt evident”. El propietari de Transports Mariné considera que “si bé ara l’aplicació del gas natural vehicular és fonamentalment urbana, la perspectiva per al transport de llarg recorregut és també el gas natural, menys contaminant i més barat, per això estem segurs que la xarxa de punts de recàrrega anirà creixent i serà una realitat a tot Europa en pocs anys”. A més, conclou Mariné, “els motors són més senzills i donen menys problemes tècnics, són més nets i no fan ni fum ni olor, un avantatge molt rellevant per al transport per carretera”.  

 

 

 



Comentaris

envia el comentari