El transport públic sense conductor arriba a Catalunya

L’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà lidera la iniciativa, que vol mostrar als ajuntaments el funcionament i els avantatges d'aquest tipus de vehicles.
Autobus sense conductor a Tallinn (Estònia)
Autobus sense conductor a Tallinn (Estònia) | Flickr

 

La sostenibilitat és un dels objectius prioritaris de les ciutats de tot el món. Un dels reptes més grans a què s'enfronten, en aquest sentit, és la necessitat de reduir els nivells de contaminació i de soroll que provoca, en gran mesura, el trànsit rodat pels nuclis urbans. Evolucionar cap un nou model de mobilitat, on el transport públic jugui un paper fonamental, és una necessitat pràcticament indiscutible. Per això, però, cal que les opcions d'aquesta modalitat de transport sigui més atractives, per tal que la població en prioritizi l'ús davant del transport privat. Els transports col·lectius, a més, també haurien de canviar per ser més segurs, sostenibles i respectuosos amb el medi ambient.


El vehicle sense conductor, també anomenat vehicle autònom, és una de les principals alternatives de futur. Entre els avantatges que se li atribueixen hi ha la seva eficiència energètica i la seva sostenibilitat, a més de la qualitat dels desplaçaments gràcies a la intel·ligència artificial. A més, podrien suposar un descens de la sinistralitat i un augment de la comoditat dels viatgers i suposen una gran oportunitat per redefinir el model actual de mobilitat. Durant els darrers anys hi ha hagut experiències amb minibusos arreu del món però a Catalunya, fins ara, no s'havia fet mai. Després dels darrers dos anys, però, en què aquest tipus de vehicles han rebut un gran impuls. l'Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) ha decidit posar-se al capdavant d'una iniciativa que vol que el transport públic sense conductor arribi al nostre país el proper mes de setembre.

 

En col·laboració amb la empresa francesa Transdev, l’AMTU ha ofert als ajuntaments catalans participar en una guia itinerant per provar el vehicle públic autònom als seus municipis, amb un carril d'una ruta de transport reservat per a la circulació de fins a quatre automòbils d'aquest tipus. Aquesta demostració servirà per mostrar a la població com funciona aquest sistema de transport i també els seus avantatges i possibilitats. A més, aquesta acció també vol conscienciar la ciutadania sobre els canvis econòmics i culturals i en la mobilitat, la planificació urbanística i el paisatge que aportarà la implantació del transport públic sense conductor. Aquesta experiència es durà a terme entre els mesos de setembre i octubre, amb un potencial per visitar fins a vuit municipis -una setmana a cadascun- i un cost total de 200.000€.


L'AMTU, que actualment integra 93 municipis i 2 consells comarcals, busca ajuntaments "visionaris" per fer les primeres passes en aquesta modalitat de transport. El vehicle autònom en el transport públic encara suscita moltes incògnites, sobre tot pel que fa al finançament, la viabilitat, la seguretat, la legalitat i responsabilitat del conductor, la integració als municipis, la transformació del model de mobilitat... És per això que, els propers 6 i 7 de juny, l’AMTU també organitzarà la XIV Jornada Catalana de la Mobilitat, un espai on sensibilitzar i compartir les visions de futur i crear un entorn per debatre sobre els reptes i canvis de l'arribada dels vehicles públics sense conductor al nostre país. Per primer cop a Catalunya, representants de les administracions i experts internacionals es reuniran per abordar aquest assumpte, compartir coneixements i experimentar amb els vehicles que s'exposaran a la jornada.



Comentaris
david
Jo bàsicament veig que comportara perdues de llocs de treball.

envia el comentari