Mini Countryman Cooper D: espai actiu

La segona generació del SUV compacte dels britànics creix en mesures, millora l’habitabilitat i conserva el dinamisme que l’ha popularitzat. Avui provem el Mini més gran i polivalent de la historia
El nou Mini Countryman. | Cedida

Més funcional i versàtil, s’ha convertit en el Mini més gran de la història per mirar de satisfer millor les necessitats de polivalència d’aquells que cerquen un compacte Premium d’aspecte diferent i tècnica de bandera. El nou Countryman creix 20 cm. longitudinalment per arribar als 4,30 metres de carrosseria. En guanya tres d’amplada i reserva fins 100 litres més al maleter. Però tot i aquestes proporcions manté els trets identitaris de la generació anterior: l’engraellat hexagonal del radiador, les tres finestretes laterals clarament definides, passos de roda ben marcats i els indicadors posteriors en posició vertical. El cotxe munta també barres al sostre i defenses inferiors metàl·liques cosa que no li impedeix pas aconseguir rebaixar el coeficient aerodinàmic CX de 0,34 a 0,32. Perd, en canvi,  els fars principals circulars. Els del model actual són ovalats, amb tecnologia Full LED.


Mira’t de costat, es veu prou glamurós. El disseny de les llandes (que poden ser de fins a 19 polzades) i els trets més angulosos li escauen. A l’igual que la paleta de colors i les possibilitats de personalització, que semblen quasi infinites. El catàleg del fabricant ofereix una llarga llista de tonalitats per contrastar, diferents carcasses, motllures i vinils per a deixar anar la imaginació. La nostra unitat de premsa, per exemple, duia les franges negres longitudinals que han caracteritzat sempre aquesta versió (125 euros).

 

L’interior destaca pels ajustaments i la qualitat dels materials. El volant esportiu que ens dona la benvinguda està situat molt vertical i, per darrera, observem els típics rellotges de lectura analògica que, tot sigui dit de passada, potser ara ja es veuen anacrònics. El disseny retro del conjunt potser està de moda però no acaba d’encaixar amb la modernitat que pretén crear l’atmosfera interior. L’indicador del nivell de combustible es veu poc i el display de l’ordenador hauria de créixer. L’anella central integra el sistema d’infoentreteniment tàctil. La pantalla és de 6 o 8 polzades i mitja en funció de l’equipament contractat. Aquí el què més crida l’atenció és la botonería tipus avió inferior, que inclou la posada en marxa i el Head-up Display per manipular diferents funcions. S’ha de pagar a banda, costa 600 euros i queda situat una mica massa lluny. En aquest ambient, el passatge tindrà pocs problemes d’espai. Fins i tot a la segona filera, on les distàncies pel cap i les cames i l’ergonomia permeten acomodar-hi dos adults i un infant al mig. El respatller del darrera es regula en inclinació i pot desplaçar-se fins a 13 cm. per flexibilitzar la distribució interior de l’habitacle i el compartiment de càrrega en funció de les necessitats. En condicions normals, es reserven 450 litres al maleter (pràcticament 100 més que el seu predecessor), però plegant completament els seients posteriors 40:20:40 obtenim un contenidor de 1.390 litres de doble fons. La porta d’accés al maleter pot demanar-se amb sistema d’obertura elèctrica o, fins i tot, amb funció Easy Opener d’activació automàtica passant el peu per sota (450 euros). Trobar la posició ideal de conducció és senzill gràcies als reglatges del seient i el volant. Queda per sobre del normal en benefici de la visibilitat, l’arquitectura dels pilars no es gens intrusiva i la superfície vidriada és francament generosa. Els ajust electrònics inclouen avís de col·lisió amb frenada d’emergència i detector de vianants, programador de velocitat actiu, canvi automàtic de llums, lector de senyals de trànsit i assistent d'aparcament.

 

El nou Mini Countryman. | Cedida

Les motorizacions que empenten el Countryman van dels 136 y 231 CV. Totes poden demanar-se en tracció total All4 afegint uns 2.200 euros suplementaris. Es venen amb canvi manual de sis velocitats, automàtic pel tres cilindres de gasolina amb tracció al davant o amb caixa automàtica de 8 relacions si optem pel quatre cilindres ALL4 1.5 amb acabat Cooper “S”. Les versiones Cooper D i Cooper SD de la gamma dièsel declaren 150 i 190 CV, respectivament. La nostra unitat de premsa duia el dièsel dos litres amb turbo de geometria variable “petit”, que declara un parell-màxim de 330 Nm a partir de les 1.750 rpm. El fabricant assegura que es posa a 100 Km/h en menys de 9 segons i homologa mitjanes de 4,5 litres.  A nosaltres ens ha semblat prou contundent a partir de les 1.600 voltes tot i la tara que arrossega (pràcticament tona i mitja). A velocitats legals costa superar els 5 litres i mig.  Compta amb una direcció directa i un tarat més aviat ferm de suspensió (que pot demanar-se amb control electrònic afegint  525 euros més. L’opció MINI Driving Modes configura el rendiment mecànic a partir de tres opcions: Green, Mid i Sport. El conductor pot seleccionar-les a través d’un commutador que queda al costat de la palanca del canvi. Modifiquen la direcció, la resposta de l’accelerador, la transmisió (quan és aiutomàtica), el fluxe d’aire condicionat i la fressa mecànica.  

 

A nosaltres ens ha agradat força la qualitat de detall i precisió de la càmera de visió posterior. Esdevé un col·laborador necessari quan hem d’afrontar maniobres verament delicades. En canvi milloraríem clarament les mesures dels miralls exteriors, que proporcionen imatges massa petites. L’absència de la tracció total, uns pneumàtics pocs favorables a les excursions i la poca entitat de les proteccions de baixos no conviden massa a aventurar-nos fora de l’asfalt més enllà dels camins en bon estat i poca pedra. Pensar en la inversió final ens ajudarà a reconduir la fal·lera!

 

El nou Mini Countryman. | Cedida

A favor

Qualitat general i ajustaments

Comportament dinàmic

Habitabilitat

 

En contra

Preu i política d’opcions.

Disseny interior anacrònic i carregat

Proporcions i visibilitat dels retrovisors exteriors

 

FITXA TÈCNICA

Motor : Davanter  1.995 c.c.  Injecc. Direc.  Turbo i Intercooler  150 CV. dièsel.

Tracció: davantera

Canvi: manual 6 vel.

Frens: Discs vent/discs

Vel. màx: 205 Km/h

Accel  0 a 100 Km/h: 8,9 s.

Consum mitjà:  4,3 litres

PREU: 30.000 euros



Comentaris

envia el comentari