Mitsubishi Montero: recepta clàssica

Ni canvis estètics radicals ni cap nova fórmula comercial estratègica. Els incondicionals de la marca japonesa continuen tenint en el Montero una de les poques opcions de vertader off-road que queden al mercat
Mitsubishi Montero.
Mitsubishi Montero. | Cedida

Les restriccions en la pràctica del 4x4 i la necessitat de fer servir vehicles més petits, lleugers i poc contaminants han deixat la nòmina dels autèntics vehicles off-road sota mínims. El Montero protagonista d’aquesta prova és, en efecte, dels pocs autos que mereix pertànyer a aquest segment. Alt, gros i ben plantat, és un d’aquells que impressionen per proporcions i estampa. Sotmès a subtils canvis cosmètics fa cosa d’un parell d’anys arriba ara acompanyat d’una discreta ampliació de l’equipament que, no obstant això, no ens permetrà pas que parlar ni tan sols d’un restyling.


Una anàlisi perimetral detallada ens fa descobrir un frontal amb nous para-cops que, ara sí, integren els intermitents i dues grans òptiques amb tecnologia LED. L’engraellat incorpora per sota dos petits antiboires i tres travessers horitzontals cromats, redueix el protagonisme dels rombes de l’anagrama del fabricant i afegeix un nou protector inferior de plàstic gris. Duu unes llargues estriberes laterals per facilitar l’accés a l’habitacle, barres longitudinals al sostre i, al darrera, un nou disseny per la coberta plàstica que protegeix totalment la roda de recanvi. Competència directa del Toyota Land Cruiser, el Land Rover Discovery, el Jeep Wrangler o el Nissan Pathfinder, s’ofereix només amb mecànica dièsel, amb dos únics possibles nivells d’acabat i amb carrosseria de 3 o 5 portes.

 

A l’interior del Montero la posada en escena, el disseny dels elements i el pannell de comandaments mateix han quedat estancats en el temps. No hi ha res que desentoni i el conductor rep tota la informació que necessita però tampoc hi ha cap concessió a la modernitat i la qualitat dels plàstics podria millorar. Munta seients de pell. Generosos i confortables però amb poca subjecció lateral. Les concessions al luxe i l’ergonomia queden limitades a l’afegit d’unes noves motllures d’acabat metàl·lic a les sortides dels airejadors, a la zona del túnel de direcció i sobre els tivadors de les portes. La versió llarga provada presenta una configuració de seients 2+3+2, els últims dels quals queden arranats sota el terra del maleter quan no es fan servir. Amb aquesta distribució el compartiment de càrrega reserva 663 litres per bé que, plegant la banqueta posterior, aquesta zona pot multiplicar-se fins els 1.790 litres. Si viatgem amb set passatgers només ens queden 215 litres per a les maletes però qui s’acomodi la segona filera podrà regular el grau d’inclinació del respatller a voluntat per millorar el confort. En qualsevol cas val la pena tenir present que les dues darreres places han estat pensades per a la mainada o per a persones de poca alçada. Es munten en un tres i no res però queden situades molt a prop del terra cosa que passa factura en els trajectes quilomètrics. La porta posterior s’obra lateralment perquè el seu pes hauria exigit multiplicar els sistemes hidràulics d’accionament.

Mitsubishi Montero.
Mitsubishi Montero. | Cedida

Mecànicament, la versió Kaiteki que hem testat, la més alta de la gamma, arriba associada obligatòriament a un canvi automàtic de cinc relacions del tipus convertidor capaç d’empentar aquest voluminós 4x4 per sobre dels 100 Km/h en poc més d’11 segons i de mantenir-lo amb creuers de 160 Km/h. Munta el tradicional turbodiésel 3.2 DI-D de cuatro cilindros de Mitsubishi amb 200 CV de potencia i un parell-motor de 441 Nm a partir de las 2.000 rpm. El sistema motriu també confia en el Super Select 4WD dels japonesos, que te quatre modes de conducció. La palanca trànsfer del costat del canvi primera palanca funciona sempre en 2H, trametent la força només a l’eix posterior. Situant-la en 4H activarem la tracció integral (fins al 50% entre eixos). El 4HLC bloqueja el diferencial central i en posició 4LLC el Montero avança amb reductora.

 

Un botó addicional permet, a més, bloquejar el diferencial posterior per garantir autèntiques “escalades” i distribuir la força entre les moltes o poques rodes que no patinin. Munta suspensió independent de doble trapeci al davant amb molles helicoidals i estabilitzadora i, al darrera, una geometria multibraç independent també amb barra estabilitzadora. Discs amb pinces de quatre pistons i una direcció de cremallera assistida, notablement desmultiplicada. Amb tot plegat, aquest “monstre” de les pistes permet desplaçar-se amb notable confort per autovies i carreteres amb bon paviment però acusa gronxaments quan els revolts sovintegen perquè te el centre de gravetat molt amunt, pesa quasi dos tones i mitja, te eixos molt separats i una suspensió tirant a tova.

 

Mitsubishi Montero.
Mitsubishi Montero. | Cedida

Afortunadament l’electrònica ens ajudarà no només en els estacionaments (perquè duu sensors d’aparcament) sinó també, en segons quins itineraris, quan depassem la força que apliquem sobre el peu dret. El control d’estabilitat actua amb immediatesa quan fa falta i es pot desconnectar completament quan anem per pistes, si ens mantenim per sota dels 50 Km/h. L’allargassament de la distància entre els eixos, en relació a la versió de tres portes, el penalitza a l’hora d’afrontar crestes i rasants. La casa li’n publicita un angle d’atac d’uns 34º i pràcticament 25º de sortida i diu que és capaç de travessar rius de fins a 70 cm.  Però nosaltres no ho hem comprovat i, buscant l’extrem, segur que el més delicat és la panxa, massa exposada a l’hora de coronar un pendent pronunciat. Les gommes mixtes M+S que porta tampoc són les més indicades per a la pràctica de l’off-road extrem.

 

L’equipament de sèrie inclou un complet sistema d’infoentreteniment amb navegador i càmera de visió posterior, equip de so Rockford de 420 W amb vuit altaveus CD i MP3, connexió auxiliar USB, retrovisors que es pleguen i regulen elèctricament, llandes de 18 polzades, sostre panoràmic i vidres enfosquits al darrera.

 

A favor

 

Capacitats com a 4x4  

Porta bloqueig de diferencial central i posterior

Habitabilitat i equipament

 

En contra

Consums

Canvi automàtic de convertidor de només 5 vel. 

Tercera filera de seients testimonial

 

FITXA TÈCNICA

Motor: Davanter long. injecc. direc. turbo i intercooler. 3.200 c.c. 200 CV. gasòil

Tracció:  4x4

Canvi: Automàtic 5 vel. De convertidor

Frens: Discs vent/discs

Vel. Màx: 18o Km/h

Accel  0 a 100 Km/h: 11,1 segons.

Consum mitjà: 9,3 litres

Preu: 51.000 euros



Comentaris

envia el comentari