Els estadis intel·ligents, el futur de l'esport en la indústria de l'entreteniment

El món esportiu canvia i s'adapta a les noves necessitats dels ciutadans. Els recintes es converteixen en 'Smart Stadiums' per tal d'aixamplar les oportunitats d'entreteniment
Vista aèria del Nou Camp Nou.
Vista aèria del Nou Camp Nou. | FCB

El món canvia molt ràpidament i l'esport evoluciona al mateix ritme que ho fa la societat. Les noves tecnologies incrementen el seu pes en tots els sectors i l'activitat esportiva no n'ha quedat al marge. Les utilitza, les potencia, les estudia i les genera. I ho fa des de diversos prismes i segons els objectius de cada projecte. Les tecnologies en l'esport no només estan dissenyades per ajudar els entrenadors, per potenciar el rendiment dels esportistes o per donar un cop de mà als àrbitres a l'hora de prendre decisions importants en ple partit. Algunes d'elles, aplicades en altres àmbits de la vida, s'utilitzen per millorar les possibilitats dels estadis, ampliar la relació entre un club i el seus afeccionats i generar noves experiències en els espectadors, sempre buscant fer créixer els ingressos d'aquestes entitats.


El futur dels esports de masses, sobretot el futbol i el bàsquet, està clarament encaminat a la figura dels Smart Stadiums, és a dir, dels estadis intel·ligents. Als Estats Units, la gran majoria de clubs de l'NBA i de la lliga nacional de beisbol (MLB) ja disposen d'un estadi modern i d'última tecnologia, i la implementació d'aquesta idea ja forma part dels plans estratègics dels grans clubs europeus com el Barça, el Reial Madrid o el Tottenham Hotspur, que disputa els seus partits a Wembley mentre el seu històric White Hart Lane pateix una transformació tecnològica d'alta magnitud.

 

Els estadis intel·ligents capgiren per complet l'experiència dels afeccionats a l'hora d'assistir a un esdeveniment esportiu. Fins l'actualitat, Europa -sobretot els països amb llarga trajectòria futbolística- ha viscut l'esport de masses com un entreteniment únicament centrat en l'acció. Els assistents a un partit de futbol han arribat als estadis uns minuts abans de l'inici i n'han marxat uns instants després del xiulet final. L'espectacle s'ha centrat exclusivament en la pilota. Però aquesta cerimònia ha començat a mutar amb l'aparició de les noves tecnologies. El públic cada cop consulta més el seu smartphone, llegeix opinions dels seus referents, publica una piulada a Twitter i envia les fotografies de la seva visita a l'estadi als seus amics a través de Whatsapp. I tot això en ple partit.


Els clubs són conscients que els seus afeccionats volen estar cada cop més connectats, no només entre ells, sinó també amb la mateixa entitat. És per això que els estadis han començat a instal·lar sistemes de Wi-Fi i potenciadors de xarxa 4G per tal que els assistents al camp no es quedin sense internet mentre veuen jugar el seu equip. Però aquest pas no és suficient. Els clubs necessiten incrementar els seus ingressos per aguantar el ritme dels seus principals rivals i seguir essent competitius, una exigència que els ha fet repensar l'evolució de la partida corresponent a l'estadi. La modernització dels recintes esportius i l'adaptació a les noves prioritats dels ciutadans els ha obligat a prendre l'exemple de les espectaculars innovacions en la potenciació de l'experiència live als Estats Units.

 

El Groupama Stadium de l'Olympique de Lió.
El Groupama Stadium de l'Olympique de Lió. | Olweb.fr

"El Groupama Stadium obre els 365 dies de l'any", ha explicat François David, CIO de l'Olympique de Lió, en la seva intervenció al Simposi de Tecnologia en l'Esport organitzat pel Barça al Camp Nou, dins el projecte de l'Innovation Hub. El recinte ja no és només un camp de futbol, sinó també un centre comercial amb botigues i restaurants i un palau amb capacitat per acollir concerts i d'altres espectacles. El nou estadi del Lió es va inaugurar el gener del 2016 sota un concepte clau: "Un estadi connectat per a uns fans connectats." Segons manifesta l'expert del club francès, "l'experiència del partit en directe ja no és suficient" i, per aquest motiu, el nou Groupama Stadium disposa de totes les possibilitats per aixamplar el límit d'activitats dels afeccionats. A banda de televisions, consoles amb videojocs, pantalles tàctics i robots repartits per tot l'estadi, xarxa de Wi-Fi d'alta velocitat i moltes opcions per a menjar, els abonats de l'antic Gerland disposen d'una aplicació mòbil a través de la qual poden consultar dades estadístiques, veure les repeticions a l'instant i contactar amb altres afeccionats presents al mateix camp.

 

Kyle Eichman, expert en alta tecnologia i Director Tecnològic dels Sacramento Kings de l'NBA, també posa èmfasi -al simposi del Camp Nou- en la transcendència del desenvolupament dels recintes esportius. El Golden1Center on juguen els Kings és, segons el New York Times, "el pavelló més tecnològic del món". Amb quatre pantalles de 32 milions de píxels cadascuna, 1.000 metres de cable per aconseguir un servei de Wi-Fi perfecte i un disseny extraordinàriament atractiu a la vista, "banyat en llum" segons Eichman, el pavelló de l'equip professional de l'NBA s'ha convertit en un emblema per a la ciutat. "Hem posat la tecnologia en la primera posició de l'experiència dels nostres fans", destaca el Director Tecnològic del club.

 

Golden1Center de Sacramento.
Golden1Center de Sacramento. | Golden1Center

El concepte d'assistència a un partit de futbol canvia i els clubs s'hi adapten i ho aprofiten per incrementar els seus ingressos. El mateix passarà amb el Barça i el nou Espai Barça. L'objectiu de la junta directiva presidida per Josep Maria Bartomeu és treure el màxim rendiment del Nou Camp Nou, instalant-hi les més modernes tecnologies, transformant-lo en un centre d'oci obert durant tot l'any i convertint-lo en un referent mundial a nivell de desenvolupament.



Comentaris

envia el comentari