Renfe recupera passatgers en el període més àlgid del procés

Des del 2015 tanca amb increments: “Hem fet molta feina silenciosa i el client ens ha fet confiança al marge de consideracions polítiques”, diu a El Món el director de Rodalies
El servei de Renfe a Catalunya ha registrat un increment del 5%
El servei de Renfe a Catalunya ha registrat un increment del 5% | Gemma Aguilera

 

Frenada del consum, caiguda de l’ocupació, enfonsament del sector immobiliari, impacte sobre el turisme, erosió del PIB... Les plagues bíbliques que havien de caure sobre l’economia catalana arran del procés, especialment des de l’any 2015 amb la majoria absoluta independentista i l’inici del full de ruta de l’executiu de Carles Puigdemont, no sembla que acabin de caure. Malgrat les maniobres de l’Estat perquè empreses catalanes potents traslladessin la seva seu social i fiscal –bancs i empreses d’infraestructures i serveis que continuen tenint una part substancial del negoci a Catalunya i que paguen impost de Societats, que recapta íntegrament l’Estat sigui on sigui la seu de l’empresa-, l’economia catalana no ha patit un desgast major del que ha registrat l’espanyola. Només algunes dades a tall d’exemple: El 2017, Catalunya ha registrat un 5,5% més de turistes i la taxa d’atur és del 12,63%, mentre que a l’Estat és del 16,55%. I un altre indicador pel que fa a l’ús d’un transport públic, que és un reflex del dinamisme de l’activitat laboral del país. En el cas de Ferrocarrils de la Generalitat, el 2017 ha estat any de creixement, amb un 3,7% més que el 2016 i 85 milions de viatgers, i el servei de Rodalies de Catalunya, que presta l’operador ferroviari propietat del ministeri de Foment espanyol, Renfe, ha registrat un creixement rècord del 2017 amb un increment dels viatgers del 5%. 


Bitllet de RENFE
Renfe comença a recuperar la confiança perduda per un servei deficitari | Josep Grifoll

 

“Renfe té la confiança dels catalans. Recollim els fruits d’una feina una mica silenciosa, però constant, tant de Renfe com d’Adif i el ministeri Foment, que ha fet inversions perquè el sistema ferroviari sigui cada vegada més fiable”, explica en declaracions a El Món el director de Rodalies de Catalunya, Félix Martín. Reconeix que el servei ha superat els greus problemes de retards i ara se situa en un 94% per a Rodalies i un 78% per a Regionals. I com indica el mateix Martín, aquesta recuperació de la confiança s’observa ja l’any 2015, quan el servei registra un increment de l’1,2% dels passatgers, i el 2016 es tanca amb un creixement del 3,2%. Tot plegat, després d’anys en què Renfe era sinònim de servei deficitari i de descontentament per part dels usuaris i perdia passatgers cada any. La la deixadesa del ministeri i la falta d’inversions en la infraestructura van fer que els usuaris fessin boicot al servei en diverses ocasions, i fins i tot que es produís un acte unitari l’any 2016 en què 170 alcaldes, representants polítics, sindicals, empresarials i de la societat civil van exigiren un acte al Palau de la Generalitat el traspàs de la infraestructura ferroviària de l’Estat per poder prestar “un servei digne”.

 

La recuperació de la confiança dels catalans en el servei de Renfe s’ha registrat en el període més àlgid del procés polític, entre el 2015 i el 2017. I aquest 2018, avança el director de Rodalies, “tenim un mes de gener amb un creixement del 5%, que augura un altre any excel·lent”. D’entrada,indica que el suposat impacte catastròfic en l’economia catalana que vaticinaven l’Estat, els partits unionistes i els mitjans madrilenys no s’ha fet visible en un servei molt sensible a la marxa de l’economia real dels catalans. Així ho explica Félix Martín: “Els desplaçaments més importants són per raons laborals i d’estudi, i ara estem en la línia de creixement de l’economia catalana i els canvis en la societat. Per tant, un increment del nostre negoci és també indicador de la bona marxa de l’economia catalana”. 


Renfe ha guanyat passatgers en el moment més àlgid del procés
Renfe ha guanyat passatgers en el moment més àlgid del procés | Jordi Borràs

 

La política no puja al tren 

 

Preguntat sobre el fet que durant els tres anys més intensos del procés el servei de Renfe hagi crescut malgrat el suposat impacte negatiu vaticinat per Madrid, i que estigui molt lluny del càstig dels usuaris catalans per la seva condició d’empresa de l’Estat, Félix Martín remarca que “la nostra feina no té relació amb la política. Som una empresa de l’Estat, sí, però hem fet  bé la feina i hem treballat la confiança del passatger cada dia. Crec que el context polític no ha afectat a la prestació del nostre servei”, i afegeix, sobre la possibilitat que els usuaris catalans haguessin castigat Renfe, que “a Catalunya tenim gent molt intel·ligent, que té alternatives de transport perquè té el seu vehicle privat o altres serveis, perquè saben ponderar beneficis i perjudicis de totes les opcions. La gent no es guia ni per imatges ni per consideracions polítiques, sinó per fets, per si el seu tren arriba a l’hora o no”.  



Comentaris
John Smith
Això de la confiança és una solemne tonteria. Renfe treballa perquè molts ciutadans no tenen alternativa. Què has de fer? Anar en cotxe i pagar peatges i hores d'aparcament, a preu d'or?

envia el comentari