De Sant Medir a Canet d'Adri per la vall de Llémena

Catalunyamagrada.cat
Vall de Llémena
Vall de Llémena | Cedida

El Palau Robert recomana aquesta ruta: De Sant Medir a Canet d'Adri per la vall de Llémena

Al nord del Gironès, el pla d'Adri i de Montcal, dins de la vall de Llémena i a la falda de la muntanya de Rocacorba, formen un extens paisatge de caire bucòlic, amb camps de conreu, pastures, boscos i nombroses masies. Al nucli de Cartellà, es poden ampliar els coneixements de l'entorn visitant l'Ecomuseu de la Vall de Llémena. Tota la ruta discorre per asfalt, per la qual cosa es poden fer servir bicicletes de pneumàtics prims.

Ruta senyalitzada.

L'excursió s'inicia a Sant Medir, nucli rural del municipi de Sant Gregori, on s'arriba des de Girona -sortint-ne pel barri de Taialà- per la carretera GIV-5312 en direcció NO. Un cop a Sant Medir, es pot estacionar el cotxe en una esplanada que hi ha al costat d'un camp de futbol i d'un restaurant, o bé a redós de la seva església.

0,00 km (208 m). Sant Medir. Des de l'església, es torna enrere fins a la carretera de Girona, que ara es deixa a l'esquerra. Es continua baixant cap a Cartellà en direcció O.

0,60 km (190 m). A mig camí de Cartellà, hi ha una cruïlla: es pren el trencall de la dreta (NO) en direcció a Adri. Es deixen camins a ambdues bandes i es continua recte (NO) per un tram sinuós amb moltes baixades i pujades. Es passen els nuclis de Montcal i Collsacarrera.

4,71 km (304 m). Adri, petit nucli rural del municipi de Canet d'Adri. Es tomba a la dreta per anar a veure l'església de Sant Llorenç, edifici romànic del segle XI reforçat per reparar els efectes dels terratrèmols del segle XV. La porta d'accés està formada per arcs adovellats; el central es recolza en dues columnes amb els capitells esculpits: al de l'esquerra hi ha representats una au i dues testes i, al de la dreta, una figura sosté un bàcul i té la mà dreta damunt del pit. En acabat, es torna enrere i es continua el recorregut cap a ponent. Es passa una suau collada, des d'on hi ha una bona vista panoràmica de la muntanya de Rocacorba, i, tot seguit, es comença a davallar. Gairebé a tocar del riu Rissec, hi ha una bifurcació: es gira a l'esquerra (S) deixant a la dreta (N) el desviament que duu a Biert. Més avall, la pista es transforma en la carretera GIV-5313.

7,60 km (246 m). Sant Vicenç de Canet d'Adri, magnífica església romànica, seu de la parròquia d'aquest nucli rural. El lloc està documentat des del 822 i l'edifici actual es va construir sobre un temple romànic del segle XI, de tres naus i capçalera, del qual es conserven els tres absis exteriors. El 1560, s'hi va afegir la torre del campanar, de planta quadrada, amb dos pisos i teulada piramidal; també es va refer la façana afegint-hi un rosetó i una porta d'estil renaixentista. Es travessa Canet d'Adri i es continua cap al S per la mateixa carretera.

10,76 km (170 m). Bifurcació. S'abandona la carretera i es trenca a l'esquerra (NE) per la pista enquitranada que duu a la Vileta i a Cartellà.

13,10 km (172 m). Cartellà, petit nucli rural on es pot visitar l'Ecomuseu de la Vall de Llémena i l'església de Sant Feliu de Cartellà, un edifici eclèctic del segle XVIII aixecat sobre una primitiva església preromànica. Es continua en direcció NE pujant fins a trobar la desviació del principi de la ruta, que ara es deixa a l'esquerra (NO) desfent el camí fins a Sant Medir.

14,06 km (208 m). Sant Medir. Final del recorregut. Vers el 820, en aquest indret es va fundar un monestir que, posteriorment, es va traslladar a Santa Maria d'Amer. L'església de Sant Medir va quedar com a seu parroquial. Un mil·lenni després, el 1980, un grup de monges cistercenques de Santa Maria de Cadins s'hi va establir durant uns anys.

CONSELLS

• Respectar sempre l’entorn

Un paper llençat a la muntanya trigarà uns tres mesos a biodegradar-se, una llauna uns 10 anys, els plàstics entre 100 i 1.000 anys, i el vidre uns 4.000 anys. Per tant, endú-te la teva brossa a casa i no llencis mai res, la natura no vol cap residu teu!

• Planificar la sortida

Prepara l’excursió, documenta’t i informa’t. Ah!, i abans de fer la sortida, comunica les teves intencions a algun conegut o familiar, d’aquesta manera hi ha algú que sap el teu recorregut.

• Anar amb companyia

Sempre és més recomanable anar d’excursió acompanyat per no patir un accident sol i tenir suport. Entre la colla, cal que adapteu la sortida a les vostres possibilitats.

• La meteorologia

Abans de sortir, informa’t del temps, a Internet trobaràs molts webs; et recomanem http://meteomuntanya.cat

• El mapa i la brúixola

Sí, avui dia els aparells són molt avançats, però el mapa i la brúixola de tota la vida no et deixaran a l’estacada per motius de bateries...

• El material

Equipa’t adequadament, segons el clima i les condicions, però sobretot no oblidis dur aigua, un impermeable, una petita farmaciola, una manta tèrmica per si de cas i uns mitjons de recanvi.

• Conviure i gaudir

Recorda que la natura és un sistema ecològic que no ha desequilibrar-se amb la teva visita, per tant, no malmetis res i deixa-la tal com és perquè la resta també en puguem gaudir.

Aquesta ruta i moltes més les trobareu al fons de rutes de Palau Robert a wikiloc