El viatge a bord del Tren Groc per la Catalunya Nord

Tren Groc | La Vanguardia

 

La línia ferroviària del Tren Groc o Train Jaune, es va construir el 1903 amb l'objectiu d'unir Perpinyà amb l'Alta Cerdanya. Una preciosa ruta turística que et mostra els pobles medievals i els paisatges muntanyosos més significatius de la Catalunya Nord.

 

Un tren guardonat amb els colors de la bandera catalana, que va començar a funcionar el 1910, i es va convertir en l'orgull i símbol del territori nord-català. El recorregut transcorre per la vall del riu Tet des de Vilafranca de Conflent i després creua la Cerdanya des de Montlluís fins a La Tor de Querol. El traçat de tot just 63 quilòmetres, connecta Vilafranca de Conflent amb la Tor de Querol.

 

Mapa Tren Groc | Trenscat

 

El Tren Groc viatja a través de túnels, boscos, pobles, rierols, ponts i viaductes. Destaca el Pont de Cassagne, l'únic pont penjant de tren en aquest territori. Un recorregut en què es supera els 1.200 metres de desnivell fins a arribar a l'estació Bolquera-Eina situada a 1.593 m d'altitud. Tot i les altures, el viatge es fa amè i tranquil atès que no supera els 55 km/h i es pot triar entre els vagons coberts o descoberts.


 

Abans de començar l’itinerari, he de destacar el Viaducte séjourné, que es troba suspès a 65 metres de terra, i el Pont Gisclard, situat 80 metres per sobre d'un precipici.

 

Pont de Gisclard | Les Pyrénées

 

Comencem el recorregut!

 

Dels 63 quilòmetres, els 28 km primers transcorren a través de Conflent i els altres 34 km a través de la comarca de la Cerdanya. Resulta recomanable fer alguna parada durant la ruta per poder admirar i fotografiar algun dels pobles pels quals passa, com la vila medieval de Vilafranca de Conflent, que també forma part del Patrimoni de la Humanitat. En aquesta localitat, també tindreu la possibilitat (per aquells més atrevits), de pujar una escala subterrània de 734 esglaons per visitar la Fort Libèria, una fortificació de Vaudan (arquitecte militar, que també va construir la fortificació de Vilafranca de Conflent).

 

Sant Martí del Canigó | Òmnium Cultural

 

Seguint la via, trobareu el poble de Vernet les Bains, situat als peus de la muntanya del Canigó. Aquí, destaca el seu balneari de la belle époque. El recorregut prosseguirà per l'abadia de Sant Martí del Canigó del segle XI, un exemplar d'art romànic, situat a 1.055 metres d'altura. Seguint la ruta, resulta interessant visitar la ciutat fortificada de Montlluís. Es tracta de la vila més petita dels Pirineus Orientals i gaudeix també, d'una de les dotze fortificacions que va construir l'arquitecte militar Vaudan.

 


Font-Romeu-Odeillo-Via | Expedia

 

Per a aquells amants de l'esport, no es podran perdre la Font-Romeu-Odeillo-Via, famosa per les seves pistes d'esquí a l'hivern i per acollir la famosa ermita de Nostra Senyora de Font-Romeu que també, és un dels llocs de peregrinació del Camí de Santiago. Al mateix poble, podreu delectar-vos amb la façana del Grand Hotel de Font Romeu, un antic hotel de luxe construït el 1910, que està protegit com a monument històric. Finalment, fer una parada al forn solar d'Odeillo, un dels més grans del món.

 

Forn solar Odeillo | Casa rural Navarre en Dorres

 

Per acabar, arribarà el torn de Bourg-Madame i la seva famosa església de Hix datada del segle XI i el poble rural Tor de Querol, on també destaca l'església parroquial de Saint Etienne del segle XV i la de Saint Fructíferes Iravals del segle XII.

 

Esglèsia de Sant Martí d'Hix | Wikipedia

 



Comentaris

envia el comentari