Els bellaterrencs no fem servir senyals de fum per comunicar-nos

Passat i present dels mitjans a Bellaterra





A tothom agrada conèixer les notícies "generalistes" però també saber les notícies d'àmbit local. Conèixer el què passa al costat de casa. Certament és important. Actualment Bellaterra és una comunitat d'uns 3.000 habitants i sempre ha tingut mitjans de comunicació: el primer va ser abans de la guerra, l'Sport Club Bellaterra (1936 -1936), més tard Revista Bellaterra (1959-1962), Diari de Nadal (1998 i 1999) i, el més important i perllongat en el temps: l'Esquirol (1985-2004). Totes aquestes edicions han tingut la seva importància quant a durada i continguts. En aquesta llista cal afegir la revista editada pel Grup Escolta de Bellaterra (1995 i 1996) amb la capçalera A Corre Cuita. Nombrar també l'intentona de crear una revista amb el nom de Bellaterra-Mirador i l'Escurçó de Bellaterra (1990-1992), edició clandestina feta a base de fotocòpies i embustiada durant la nit.



Actualment en paper imprès hi ha la revista oficial de l'Entitat Menor Descentralitzada (EMD) de Bellaterra, Bellaterra Informa - sense una periodicitat fixe - i també la pròxima a l'EMD, TotBellaterra, nascuda el setembre 2010, de caràcter mensual i amb una distribució a totes les cases de més de 1.000 exemplars. Actualment aquesta porta articles sense signar i, segons algunes fonts, és propietat encoberta del govern de l'EMD, Gent per Bellaterra, malgrat no ho indica. 

 


No cal dir, però, que són les xarxes socials les que fan corre més ràpidament les notícies. En aquest àmbit podem trobar BellaterraDiari i el canal de distribució de notícies institucional: Bellaterra TV, també de l'EMD. L'administració no despunta per la transparència i actualització del seu web. També ha deixat de banda l'ús del Facebook propi, utilitzant només la plataforma Youtube - 38 vídeos amb 12 subscriptors. 

 


BellaterraDiari, igual que l'Esquirol, és privada i sense cap mena de subvenció. Només tenen partida pressupostària les publicacions propietat de l'EMD. Tot i així, m'agradaria fer notar algunes qüestions:

 

 

La revista "EMD informa"

 
 
L'EMD no publica regularment la seva revista en paper i de format A-4 en color, EMD informa. L'any 2010 se'n va publicar una, el 2011, tres. Per contra, els dos anys següents la revista va tornar a fer una única edició anual. Com més ens vàrem anar apropant a les eleccions municipals del 2015, més revistes es van editar. Fins a quatre edicions anuals es van arribar a publicar durant l'any 2014, quatre més el 2015 i quatre més el 2017. Què curiós que ja hem acabat el 2017 i només hem rebut una revista a l'any! De ben segur que en rebrem més amb la proximitat de les eleccions municipals del 2019...

 

 

El web de l'EMD

 

Encara amb qüestions de comunicació, l'EMD no envia notes de premsa ni actualitza el seu web. De fet, tot i trobar-se a la recta final de la negociació per un nou conveni, de portada al seu web, l'EMD manté: "BELLATERRA RECLAMA SER UN MUNICIPI. Resultats de la consulta: Sí, 94 %. No, 5 % i Altres, 1 %", des de fa 3 anys. L'última notícia és del setembre del 2014!

 

En definitiva, una actitud - o estratègia política - que no posa cap facilitat per saber quins projectes tenen entre mans i a què destinen les seves jornades laborals. De dedicació parcial, en el cas del president de l'EMD, amb un sou de 33.317,65 euros anuals, segons el web de transparència. 

 

Pel que fa al Facebook l'EMD té 252 seguidors i la seva activitat ha estat:

 

 

 

 

BellaterraDiari, un espai que vol ser per tothom

 

En relació a BellaterraDiari cal dir que és l’única publicació digital de Bellaterra. Pertany al grup de elMón.cat i Totmedia, fent xarxa amb altres publicacions, periodistes i comercials de les revistes locals TOT Sant Cugat, TOT Cerdanyola,  TOT Rubí, Món Terrassa, iSabadell, AraGranollers, AraVallès, Contrapunt i Capgròs (Maresme).

 

L’activitat del 2017 BellaterraDiari ha estat de 1.780 notícies publicades, 15 noves signatures d’opinió, pronòstic del temps per Francesc Mauri, 34 nous comunicats de les entitats bellaterrenques i una secció de gran èxit en ‘fotos històriques’. Una gran fita aconseguida de més de 1.000 subscriptors i, el que és millor, participació activa en comentaris dels lectors.

 

Des del 2011 BellaterraDiari està present al Facebook amb 1.794 seguidors i un abast permanentment ascendent. Els vídeos s’han visualitzat més de 14.410 vegades en un total de 27.215 minuts.

 
Tots els canals de comunicació són beneficiosos, veïns! 
 

No 'fem l'indio' i no en deixem morir cap!

 

 

L'equip gairebé al complet de Totmedia Foto: cedida